Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM HUKUK USULÜ METİNLERİ: İÇTİHAD Üçüncü Düzey TİB 686 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Osman BAYDER
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İçtihat Teorisi ve içtihadın fıkıh alanındaki yeri hakkında bilgi sahibi olmayı, bu alanda yazılmış geççmiş ve günümüz eserlere nufuz etmek.
Dersin Tanımı İçtihat ve İçtihat ile bağlantılı konuları tanıtmayı amaçlayan bir derstir

Dersin İçeriği
1 Klasik İslam Hukuku metinlerinde içtihat
2 İçtihat teorileri
3 İçtihadın Anlam ve Önemi
4 Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
5 Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
6 Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
7 Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
8 Molla Hüsrev, Mir'at, içtihat bölümü
9 Molla Hüsrev, Mir'at, içtihat bölümü
10 Molla Hüsrev, Mir'at, içtihat bölümü
11 Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
12 Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
13 Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
14 Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu ders sayesinde klasik dönem içtihat teorisi hakkında bilgi sahibi olunur
2 Farklı ekollerin içtihadı nasıl işlettikleri görülür
3 İçtihadı kabul etmeyenlerin yeni çıkan meselelere nasıl çözüm ürettikleri anlaşılır
4 İçtihadın Temel amaç ve işlevi hakkında bilgi edinilir
5 Günümüzde ülkemiz ve bölgelerde içtihadi faaliyetler ve anlayışlar hakkında fikir sahibi olunur
6 İçtihatla ile ilgili klasik metinlere aşina olur
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Gazali, Mustasfa, Amidi, İhkam; Molla Hüsrev, Mirat.
Yardımcı Kaynaklar Pezdevi, Usul; Serahsi, usul. H. Yunus Apaydın, DİA, İçtihad, rey ve kıyas maddeleri; Cessas, Fusul.

Ders İle İlgili Dosyalar