Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AFET YÖNETİMİ VE SAKINIM PLANLAMASI İkinci Düzey ŞBP 738 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. YASİN BEKTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Dersin amacı, günümüzde giderek artan afet risklerini planlama aşamasında minimize etmeye yönelik önlemler ile mevcut afet risklerinin, risk azaltma yoluyla bertaraf edilmesinin yol ve yöntemlerinin tartışılmasıdır.
Dersin Tanımı Afet kavramı, türleri, risk kavramı, riski tanımlama yöntemleri, afetlerin önlenmesinde planlamanın rolü ve mevcut risklerin azaltılmasında uygulanan yöntemler, afet yönetimi kapsamı, çeşitli ülke sistemleri ve Türkiye afet yönetimi hukuki altyapısı, kentsel sakınım planı süreci ve afet etkilerini minimize etme yol ve yöntem örnekleri

Dersin İçeriği
1 Ders içeriği ve ders yürütme yönteminin anlatılması. Ders ödev bilgileri ve konularının verilmesi.
2 Tehlike, Maruziyet, Kırılganlık, Risk, Acil Durum, Afet, İklim Değişikliği, Afet Yönetimi ve Kentsel Dayanıklılık kavramları hakkında genel bilgi
3 Tehlike, Maruziyet, Kırılganlık, Risk, Acil Durum, Afet, İklim Değişikliği, Afet Yönetimi ve Kentsel Dayanıklılık kavramları hakkında genel bilgi
4 Afetleri ortaya çıkaran nedenler-(Dönem ödevlerinin kısa sunumu)
5 İklim değişikliği göstergeleri ve afetler
6 İklim değişikliği göstergeleri ve afetler
7 Ara sınav
8 İklim değişikliği göstergeleri ve afetler-(Dönem ödevlerinin kısa sunumu)
9 İklim değişikliği göstergeleri ve arazi kullanım planlaması ilişkisi
10 İklim değişikliği göstergeleri ve arazi kullanım planlaması ilişkisi
11 Afetlere yönelik adaptasyon ve risk azaltma stratejileri
12 Afetlere yönelik adaptasyon ve risk azaltma stratejileri
13 Afetlere yönelik yeniden yapılanmayla kentsel dayanıklılığın sağlanması (Dönem ödevlerinin sunulması)
14 Afetlere yönelik yeniden yapılanmayla kentsel dayanıklılığın sağlanması (Dönem ödevlerinin sunulması)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci tehlike kavramı ve türlerini tanımlar.
2 Öğrenci afet kavramı ve türlerini tanımlar.
3 Öğrenci risk azaltma ve şehir planlama arasındaki ilişkiyi tanımlar.
4 Doğal tehlikeler, afetler, zarar azaltma, ekolojik planlama, sürdürülebilir planlama kavramlarını tanımlar
5 Türkiye’deki yasal ve yönetsel zarar azaltma araçlarının kavranması ve kullanılması,
6 Bir yerleşmede zarar azaltma perspektifi ile şehir planlama uygulamasının gerçekleştirilmesi becerilerini kazanır.
7 Farklı doğal tehlikelere yönelik zarar azaltma stratejilerinin kavranması
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Veteriner Hekimliğin her alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir,
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir,
3 Doğru bir tanı için yeterli klinik ve laboratuar bilgi birikimi ve becerisi kazanır, elde ettiği verileri değerlendirebilir,
4 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle çözüm üretebilir ve uygun sağaltım yöntemlerini kullanabilir,
5 Birey ve sürü sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir,
6 Hayvan yetiştirme ve beslenme ilkeleri ile hayvan ıslahı konularında yeterli bilgi ve deneyim kazanır,
7 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır,
8 Veteriner hekimlik ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir,
9 Meslektaşları, diğer meslek mensupları hasta sahibi ve işverenler ile iyi iletişim kurabilir,
10 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır,
11 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir,
12 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir,
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Şengezer, B. Kansu, H.(2001). Kapsamlı Afet Yönetimi, YTÜ, Mim Fak Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, Üniversite Yayın No:YTÜ.MF.YK-01.0627, YTÜ Basım-Yayın Merkezi, 2001, İstanbul. Şengezer, B., Kansu, H (1999). Afet Zararlarını Azaltmak Amacına Yönelik Olarak İmar Mevzuatının İncelenmesi ve Kurumsal Yapının Düzeltilmesine İlişkin Bir Model Önerisi, Üniversite Yayın No:YTÜ.MF.YK-99.0494, YTÜ Basım-Yayın Merkezi, 1999, İstanbul National Research Council of the National Academies (2006). Facing Hazards and Disasters: Understanding Human Dimensions http://books.nap.edu/catalog.php?record_id=11671#orgs Raymond J. Burby, Timothy Beatley, Philip R. Berke, Robert E. Deyle, Steven P. French, David R. Godschalk, Edward J. Kaiser, Jack D. Kartez, Peter J. May, Robert Olshansky, Robert G. Paterson & Rutherford H. Platt (1999). Unleashing the Power of Planning to Create Disaster-Resistant Communities, Journal of the American Planning Association, Volume 65, Issue 3, 1999 Şengezer, B., Kansu, H (1999). Afet Zararlarını Azaltmak Amacına Yönelik Olarak İmar Mevzuatının İncelenmesi ve Kurumsal Yapının Düzeltilmesine İlişkin Bir Model Önerisi, Üniversite Yayın No:YTÜ.MF.YK-99.0494, YTÜ Basım-Yayın Merkezi, 1999, İstanbul Madu, C. N., & Kuei, C. H. (2017). Handbook of Disaster Risk Reduction & Management. World Scientific Publishing Company.

Ders İle İlgili Dosyalar