Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
1950 SONRASI ÇAĞDAŞ MİMARLIK İkinci Düzey MİM 572 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR.ÖĞRETİM ÜYESİ DUYGU TURGUT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Çağdaş mimaride 1950 sonrası ortaya çıkan yeni akımların tanıtılması ayrıca bu akımların ortaya çıkış nedenleri ve birbiriyle ilişkilerinin irdelenmesi. Çağdaş mimarlıktaki rasyonel ve irrasyonel kavramların anlaşılması.
Dersin Tanımı Modern sonrası başlayan çoğulcu anlayışta bir çok akıma uygulama şansı doğmuş olduğu görülmektedir. Bu derste Ekspresyonizm, Organımsı, Brütalizm gibi akımlar en son örnekleriyle incelenmekte, daha sonra ise Post Modern anlayış gerek kuramsal alanda gerekse somut örnekleriyle ele alınmaktadır. En son olarak Post Modern akımdan türeyen Dekonstrüktivizm ve Pop Mimari gibi anlayışlar incelenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Giriş. Dersin içeriği, sınavlar ve kaynakça ile ilgili bilgi verilmesi.
2 Arts and Crafts, Art Nouveau: Avrupa’da ve Türkiye’de, Art Deco.
3 Chicago Okulu.
4 Amerikan Evleri (Frank Floyd Wright), Japon Evleri.
5 20. Yüzyılda Rasyonalizmin Gelişimi: Adolf Loos, De Stijl, Bahous,Mies Van Der Rohe, Yeni Yüksek Yapı Estetiği.
6 20. Yüzyılda Rasyonalizmin Gelişimi: Le Corbusier, New York Beşlisi.
7 Ödev Teslimi
8 Savaş Yılları, I. ve II. Milli Mimari Dönemi, 1930-1945’te Türkiye’de Modern Mimarlık
9 1950-1960 Savaş Sonrası, Uluslararası Üslup, Plüralizm
10 Postmodernizm, Organımsı Mimarlık ve Brütalizm, Dekonstrüktivizm ve 1980 Sonrası Türkiye’de Mimari Ortam
11 Okuma-Tartışma-Öğrenci Sunumları
12 Okuma-Tartışma-Öğrenci Sunumları
13 Okuma-Tartışma-Öğrenci Sunumları
14 Okuma-Tartışma-Öğrenci Sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 20. yüzyıl Türkiye Mimarlığı ile ilgili bilimsel bilgi edinir.
2 20. yüzyıl Türkiye Mimarlığı’nın başlıca anıtlarının mimari özelliklerini tanır ve yapı tiplerini analiz eder.
3 1950 sonrası ortaya çıkan yeni akımları tanır.
4 Bu akımların ortaya çıkış nedenlerini anlar.
5 Bu akımların başlıca özelliklerini dönemi içerisinde değerlendirir.
6 Bu akımların birbiriyle ilişkilerini ayırt eder.
7 .
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mimari Tasarım
2 Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
3 Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
4 Mimarlık Tarihi
5 Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
6 Malzeme Bilgisi
7 Kentsel Tasarım/Şehircilik
8 Sanat Tarihi
9 Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 14 28
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 28 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 14 28
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Frampton, 1992, Modern Architecture, A Critical History, Thames &Hudson, London. Jencks, C, 1973, Modern Movements in Architecture Harmondsworth : Penguin Books. Jencks, C, 1987, The Language of Post-Modern Architecture, Academy Editions, London. Upton, D., 1998, Architecture in the United States, Oxford Uni. Press, Oxford. Özer, B., 2009, Kültür Sanat ve Mimarlık, Yem, İstanbul. Balamir, A. (2010). Clemens Holzmeister- Çağın Dönümünde Bir Mimar,Boyut Yay., İstanbul. Bozdoğan, S. (2008) Modernizm ve Ulusun İnşası- Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür, Metis Yay., İstanbul. Bozdoğan, S., Özkan S. ve Yenal E. (2005). Sedad Eldem, Literatür Yay., İstanbul. Cengizkan, A. (2009). Mimar Kemalettin ve Çağı - Mimarlık, Toplumsal Yaşam ve Politika, TMMOB Mimarlar Odası ve Vakıflar Genel Müdürlüğ Yay., Ankara. Vanlı, Ş. (2006). 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul. Ed. Tanyeli, U., (1999). İmprovisation Mimarlıkta Doğaçlama ve Behruz Çinici. Ed: R.Holod, S.Özkan, T.Korkmaz, A.Evin, (2005). Modern Turkish Architecture (1900-1980).

Ders İle İlgili Dosyalar