Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK I Üçüncü Düzey BIY 101 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MÜNEVVER BARAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜNEVVER BARAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatma (interaktif), Power point ile sunum, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
Dersin Amacı Tıbbi biyoloji ve Genetik dersi, öğrencilerin daha sonraki yıllarda okuyacağı konulara temel teşkil edecek bilgileri içerir. Bu nedenle Eczacılık Fakültesi öğrencilerinin; hücre ve moleküler biyoloji bazında temel bilgileri ve bunların bazı hastalıklarla olan ilişkisini kavrayarak, eczacılık biliminde tıbbi biyoloji ve genetiğin yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Canlılık bilimi olan biyoloji, canlının meydana gelişini, yeryüzünde yaşayan tüm canlıların (bitki ve hayvan) en basitinden en gelişmiş olanına kadar yapılarını, birbirleriyle ve çevreleri ile olan ilişkilerini kısacası canlılara ait tüm olayları inceleyen ve bunlarla ilgili problemleri çözmeye uğraşan bilim dalıdır. Biyolojinin bir bölümü olan Tıbbi biyoloji ve Genetik ise, insan varlığı ve sağlığı ile ilgili biyoloji bilgilerini ve yaşayan organizmalardaki kalıtsal karakterlerin kuşaktan kuşağa kalıtım prensiplerini ve genetik hastalıkları inceler.

Dersin İçeriği
1 Tıbbi Biyolojiye Giriş
2 Canlıların Sınıflandırılması
3 Hücrenin Kimyasal Yapısı
4 Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin genel yapısı ve özellikleri, Hücre membranının yapısı ve fonksiyonları
5 Hücre zarında farklılaşmalar
6 Hücre Zarında Taşınma (Transport) Olayları
7 Sitozol ve Hücre İskeleti
8 Ara Sınav
9 Sitoplazmik organeller ve hücre içi veziküler trafik
10 Nukleus yapısı ve fonksiyonu
11 Hücre döngüsü ve kontrolü, Mitoz ve amitoz hücre bölünmesi
12 Mayoz hücre bölünmesi
13 Gametogenez
14 Hücresel Yaşlanma
15 Hücre Ölümü
16 Yarıyıl sonu sınavı
17 Bütünleme sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Temel biyolojik olayları, adaptasyon, metabolizma, hiyerarşik organizasyon, hücre teorisi gibi teorileri ve kalıtımı açıklayabilme
2 Canlı sistemlere ait moleküllerin ve makromoleküllerin yapılarını ve fonksiyonlarını açıklayabilme
3 Prokaryot-ökaryot hücre yapılarını ve fonksiyonlarını tartışabilme
4 Hücreye gerekli olan çeşitli organik ve inorganik madde ve iyonların taşınma şekillerini açıklayabilme
5 Sitozolde yer alan ve hücrede belirli görevleri yerine getiren hücre organellerini açıklayabilme
6 İnterfaz halindeki nükleusu oluşturan yapıları, bölünmekte olan hücrelerdeki nükleus ve kromozom yapısını, interfaz halindeki hücre nükleusu ile bölünmekte olan hücre nükleusu arasındaki farkları yorumlayabilme ve karşılaştırabilme.
7 Hücre döngüsü ile ilgili genel tanımları kavrayabilme, İnterfazı oluşturan evreler ve bu evrelerde meydana gelen olayları açıklayabilme
8 Mitoz ve Mayoz bölünme ile ilgili genel tanımları açıklayabilme, Mitoz ve Mayoz hücre bölünmesinin genel özelliklerini açıklayabilme, Mayoz hücre bölünmesinin mitoz hücre bölünmesinden farklı yönlerini kıyaslayabilme ve yorumlayabilme
9 Gametogenezin genel özelliklerini açıklayabilme ve gametogenez ile ilgili genel tanımları yapabilme. Spermatogenez ve Oogenez evrelerini ve bu evrelerde meydana gelen olayları açıklayarak birbirleri ile kıyaslayabilme.
10 Hücre yaşlanmasının moleküler mekanizmalarını açıklayabilme, Hücre ölüm yolları olan nekroz ve apoptozun genel tanımlarını yapabilme,Nekroz ve apoptozda meydana gelen olayları açıklayarak, nekrotik ve apoptotik hücrelerin genel özelliklerini birbirleri ile kıyaslayabilme ve farklılıklarını yorumlayabilme.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Analiz metotlarının temellerini bilir
2 Spektroskopik metotları metotların temellerini öğrenir
3 Kalitatif analiz yapar
4 Kanlitatif analiz yapar
5 Kalitatif analizdeki problemleri çözer
6 Kantitatif analizdeki problemleri çözer
7 Analizde metot seçimi yapar
8 Analiz sonuçlarını değerlendirir
9 İlaç analizine karar verir
10 Îyi laboratuar uygulamalarını bilir.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 1 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 10 1 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Prof.Dr. Halil KASAP (Editör), Nobel Kitabevi 2010; Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Prof.Dr. Ayşe BAŞARAN, 8. Baskı, Pelikan Yayıncılık 2010
Yardımcı Kaynaklar Hücre: Moleküler Yaklaşım, Geoffrey M Cooper- Robert E. Hausman, 3.Baskı, 2006; Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof.Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ, 2. Baskı, 2006; Tıbbi Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Nuretttin BAŞARAN, 1999

Ders İle İlgili Dosyalar