Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENEL BEŞERİ VE EKONOMİK COĞRAFYA Birinci Düzey SBÖ 108 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Nüfus ve Yerleşme ile ilgili kavramları öğretmek. Nüfusun sayısal, sosyal ve ekonomik özelliklerini kavratmak. Tarım sistem ve tipleri, hayvancılık, doğal kaynaklar ve sınıflandırmaları, enerji kaynakları, sanayi ve tipleri, ulaşım ve önemi, dünya turizm hareketlerine genel bakış, ticaret.
Dersin Tanımı Nüfus, Yerleşme ve Ekonomik Feliyetler ile bunların Dünyadaki dağılımını inceler.

Dersin İçeriği
1 TARIM COĞRAFYASI Tarımda Doğal ve Beşeri Çevre.
2 Tarım Sistem ve Tipleri, Tahıl Tarımı, Endüstri Bitkileri Tarımı, Bağ Bahçe Tarımı, Ormancılık
3 MADENLER Doğal Kaynaklar ve Sınıflandırılması, Yer altı Kaynakları, Metal Olmayan Yer altı Kaynakları
4 ENERJİ KAYNAKLARI Başlıca Enerji Kaynakları ve Dünya Üzerinde Dağılışı
5 Kırsal Yerleşmelerin Sınıflandırılması Kent Yerleşmeleri ve Kentleşme
6 Dünya Sanayi Bölgeleri ve Sanayi Faaliyetlerinin Yeryüzündeki Dağılışı
7 ULAŞIM COĞRAFYASI Doğal Çevre Faktörlerinin Ulaşıma Etkileri Başlıca Ulaşım Sistemleri ve
8 Vize Sınavı Başlıca Ulaşım Sistemleri ve Yeryüzündeki Dağılışı
9 TURİZM COĞRAFYASI Turizm Hareketlerine Genel Bakış ve Başlıca Doğal Turistik Kaynaklar
10 Başlıca Beşeri Turistik Kaynaklar TİCARET Ticaret Çeşitleri ve Dünya Üzerindeki Ticari Kuruluşlar
11 YERLEŞME COĞRAFYASI Yerleşmelerin Sınıflandırılması, Yeryüzünde Dağılışı ve Başlıca Özellikleri.
12 Kırsal Yerleşmelerin Sınıflandırılması Kent Yerleşmeleri ve Kentleşme
13 NÜFUS COĞRAFYASI Nüfus ve Önemi, Dünya Nüfus Artışı ve Artışla İlgili Görüşler
14 Nüfusta Göç Hareketleri Irklar, Dinler ve Yeryüzündeki Dağılışı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Genel coğrafya ile ilgili genel kavram ve olguları öğrenir.
2 Yerleşme ve Ekonomik Coğrafya ile ilgili özellikleri kavrar.
3 Beşeri faktörlerin ekonomik faaliyetlere etkisini öğrenir.
4 Beşeri coğrafya ile ilgili genel kavram ve olguları öğrenir
5 Ekonomik coğrafya ile ilgili genel kavram ve olguları öğrenir
6 Nüfus ile ilgili özellikleri kavrar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 4 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Fevzi Şahin, Hayati Doğanay, Ünal Özdemir, Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya, Pegem Akademi Yayıncılık / Coğrafya Dizisi, Ankara, 2013
Yardımcı Kaynaklar Hayati Doğanay, İ. Fevzi Şahin, Ünal Özdemir, Coğrafya'ya Giriş 2 Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya, Erzurum 2003 Aktif Yayınevi

Ders İle İlgili Dosyalar