Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI TARİHİ VE SANATI Üçüncü Düzey REH306 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Öğrencilere görsel malzemeler eşliğinde Sanat Tarihinin genel konuları anlatılacaktır.
Dersin Amacı Öğrencilere diğer dersleri takip etmelerini sağlayacak sanat tarihi terminolojisini ve bir sanat tarihçisi olabilmeleri için gerekli algılayışı öğretmektir. Sanat tarihi ile ilgili temel kavramlar ve ön bilgilerin verilmesidir.
Dersin Tanımı Sanatın tanımını yapmak, sanatla ilgili genel kavramları belirleyerek öğrenciye aktarmaktır.

Dersin İçeriği
1 Türk- İslam Mimarisindeki su yapılarının neler olduğu öğrenir.
2 Çeşme plan tiplerini Türk İslam Mimarisinden örneklerle, plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
3 Türk- İslam mimarisinde maskem mimarisinin tanımını yapar. Maksemin bölümlerini öğrenir.
4 Köprü mimarisinin menşei ve plan tiplerini Türk İslam mimarisinden örneklerle, plan okuma becerisini kazarak öğrenir.
5 Türk-İslam mimarisinin gömü yapısı olan türbe Tekke ve zaviye mimarisinin tanımını yapar ve Tekke ve zaviyenin bölümlerini öğrenir.
6 Tekke mimarisinin menşei ve gelişimini Türk İslam mimarisinden örneklerle tanımını yapar. Plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
7 Türk- İslam mimarisinde sarnıç mimarisinin tanımını yapar. Plan okuma becerisi gelişir.
8 ARA SINAV
9 Türk- İslam mimarisinde Bedesten menşei ve mimarisinin tanımını yapar
10 Şehir içi hanlarının menşei ve mimarisi hakkında fikir üretir. Plan okuma becerisi gelişir
11 Rölöve ve Restorasyon ile ilgili terminolojik bilgiler edinir.
12 Sanat Tarihi ile ilgili terminolojik bilgiler edinir.
13 Mimari yapılar ile ilgili genel terminolojik terimleri öğrenir.
14 Genel Sanat ve Kültür tarihi ile ilgili terminolojik terimleri öğrenir.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tekke, zaviye türbe kavramlarını öğrenmek.
2 Mimari yapıların tarihçesini kavramak.
3 Mimari, strüktür, geleneksel malzeme gibi terminolojik ifadeleri tanımlayabilmek.
4 Mimari yapı türlerinde kullanılan malzeme ve teknikleri öğrenmek.
5 Mimarideki değişen plan tipleri işlevine göre elemanları kavramak.
6 Şehir içi hanlarda kullanılan plan tipi ve yapım amaçları hakkında fikir edinmek.
7 Çeşme tipolojisi hakkında tanım yapabilmek.
8 Su mimarisi hakkında bilgi edinmek.
9 Plan okumayı öğrenmek.
10 Cephe ve Kesit okumayı öğrenmek.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ayla Ersoy, Sanat Kavramlarına Giriş, İstanbul, 2002. Haldun Özkan, Sanat Tarihine Giriş, Erzurum, 2017. Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul, 2005. Doğan Kuban, Mimarlık Kavramları,İstanbul,2018.
Yardımcı Kaynaklar Gordon Chılde, Tarihte Neler Oldu, İstanbul, 2018.

Ders İle İlgili Dosyalar