Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PROTEİNLERİN İZOLASYONU VE SAFLAŞTIRILMASI Birinci Düzey BİK 515 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE ÖZEL YETKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. RECEP SARAYMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri
Dersin Veriliş Şekli Teorik-pratik
Dersin Amacı Proteinlerin bulundukları biyosistemlerden izolasyonu, diğer moleküllerden ve birbirlerinden ayrılması ve farklı düzeylerde saflaştırılması için izlenecek deneysel yaklaşımları ve uygulanabilecek yöntemleri öğretmek
Dersin Tanımı Bu ders protein izolasyon metodları, saflaştırılan ve çalışılan protein grupları, saflaştırmada kullanılan kromatografik yöntemler, elektroforetik yöntemler, çöktürme yöntemleri, blotlama işlemlerinin açıklanması ve deneysel olarak uygulanması için düzenlendi.

Dersin İçeriği
1 Proteinlerin doğada bulunuşu
2 Biyosistemlerden protein izolasyonu
3 Protein çözeltilerinde derişim
4 Elektroforetik ayırma yöntemleri
5 Poliakrilamid jel elektroforezi
6 İzoelektrik odaklama
7 Membrana aktarım: Blotlama
8 Kromatografik ayırma yöntemleri
9 İyon değişimi kromatografisi
10 Afinite kromatografisi
11 Jel filtrasyonu
12 Protein kristallendirme ve saklama yöntemleri
13 Özel tipte proteinlerin (rekombinant proteinler, membran proteinleri ve antikorlar) saflaştırılması
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Belirlenen hedefe yönelik olarak biyolojik objelerden protein saflaştırma stratejisi geliştirebilme .
2 İzolasyon izolasyonu metodlarını acıklama
3 Proteinlerin nicel ve nitel analizini açıklayabilme
4 Biyolojik materyallerden proteinlerin izolasyonda sıklıkla kullanılan kromatografik yöntemleri bilme
5 Kromatografik ve elektroforetik yöntemlerle protein saflaştırma işlemlerini uygulayabilme
6 Kütle MS yönteminin önemini açıklama
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2 Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3 Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4 Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5 Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6 Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7 Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8 Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9 Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10 Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11 Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12 Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13 Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14 Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 10 40
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 10 20
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 3 6
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 10 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     195
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, 3. Baskı (DVD ile birlikte), Editörler: G. Temizkan ve N. Arda, İ.Ü. Biyoteknoloji ve Genetik Mühendisliği Araştırma ve Uygulama Merkezi (BİYOGEM) Yayın No:3, ISBN: 978-975-420-583-1, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2008.
Yardımcı Kaynaklar The Protein Protocols Handbook, J. M. Walker Ed, Humana Press, 2002 Protein Purification: Principles and Practice, R. K. Scopes, Springer, 1994

Ders İle İlgili Dosyalar