Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLASİK HADİS ŞERHİ METİNLERİ İkinci Düzey TİB 572 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. AHMET UYAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Örgün Öğretim
Dersin Amacı Klasik hadis şerhlerini örnekler üzerinden öğrenciye tanıtmak.
Dersin Tanımı Şerhçiliğin doğuşundan itibaren yazılan hadis şerhleri, usulleri bakımından tanıtılmakta farklı ekollere mensup hadis şerhlerinden örnek metinler okutulmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Temel kavramlar (Şerh, Talik, Haşiye vs.), şerhlere duyulan ihtiyaç ve şerhlerin genel özellikleri.
2 ez-Zemahşeri ve el-Faik fi Garibi'l-Hadis
3 İbnu'l Esir el-Cezeri ve en-Nihaye fi Garibi'l-Hadis
4 el-Hattabi ve Mealimu's-Sünen
5 el-Hattabi ve Mealimu's-Sünen
6 en-Nevevi ve el-Minhac
7 en-Nevevi ve el-Minhac
8 İbn Hacer ve Fethu'l-Bari
9 İbn Hacer ve Fethu'l-Bari
10 Ara sınav
11 el-Azimabadi ve Avnu'l-Mabud
12 el-Azimabadi ve Avnu'l-Mabud
13 es-Suyuti ve Tenvirul Havalik
14 es-Suyuti ve Tenvirul Havalik
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Klasik hadis şerhleri, şerh yöntemleri ve bu konunun problemleri hakkında bilgi sahibi olur.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 5 3 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ez-Zemahşeri, el-Faik fi Garibi'l-Hadis / İbnu'l Esir el-Cezeri, en-Nihaye fi Garibi'l-Hadis / el-Hattabi, Mealimu's-Sünen / en-Nevevi, el-Minhac / İbn Hacer, Fethu'l-Bari / el-Azimabadi, Avnu'l-Mabud / es-Suyuti, Tenvirul Havalik
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar