Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM TARİHİ I Birinci Düzey TAR 103 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUHAMMED İBRAHİM YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUHAMMED İBRAHİM YILDIRIM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı İslamiyet öncesi Arap tarihi, İslam’ın Mekke dönemi ve Medine’ye hicret ile İslamiyet’in bir devlet şeklinde tezahür etmesi konularında temel bilgilerin öğrencilere kazandırılması.
Dersin Tanımı TAR 103 İslam Tarihi-I

Dersin İçeriği
1 Konu takdimi, ders ve kaynak tanıtımı.
2 İslam Tarihi’nin kaynakları.
3 İslamiyet öncesi Arap Devletleri.
4 Hicaz Bölgesinin coğrafi özellikleri; Mekke ve Medine.
5 Hicaz’da dinî ve sosyal durum.
6 Peygamberliğe kadar Hz. Muhammed’in hayatı.
7 Bölgesel çağrı ve Toplumsal tepkiler.
8 Ara Sınav.
9 Hicret öncesi mücadeleler.
10 Müslümanlara yönelik baskılar ve Habeşistan’a hicret.
11 Taif Yolculuğu ve Akabe Biatleri.
12 Mescid-i Nebevî, ilk kıble, ezan ve kardeşlik kavramları.
13 Medine’de sosyal ve siyasi durum.
14 Medine’de siyasi hayat ve ilk anayasa.
15 Mekkelilerle ilişkiler.
16 Uhud Savaşına kadar seriyeler.
17 Genel değerlendirme ve tekrar.
18 .
19 .
20 .

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, başlangıçtan itibaren hicret dahil Hz. Peygamber''''in Mekke Dönemi hakkında gerekli bilgilere sahip olacaktır.
2 Bibliyografik bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi kullanma becerileri edinir.
3 İslam tarihi ve dünya tarihinin çeşitli konularıyla ilgili bilimsel çalışmalar yapma yöntemini öğrenmiş olur.
4 Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma becerileri edinir.
5 Bu disiplinle ilgili yeterli bilgiyi öğrenip saha çalışmaları için gerekli olan araştırma yöntem ve tekniklerine sahip olur.
6 Tarih ve tarih araştırmalarıyla ilgili önerilerini çeşitli kurumlarla paylaşabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 2 32
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Ali Aktan, İslam Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2013.
Yardımcı Kaynaklar 1. Corci Zeydan, Medeniyet-i İslamiyye Tarihi, çev. Zeki Meğamiz, İkdam Matbaası, C. I, İstanbul, 1328. 2. Hamdi Savaş, İslam Tarihi I-II, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 1993. 3. R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi: Bir Sosyal Tarih Uygulaması, çev. Murtaza Bedir, Fuat Aydın, Litera Yayıncılşık, İstanbul, 2004.4. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisinin ilgili maddeleri.

Ders İle İlgili Dosyalar