Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MEDYA OKURYAZARLIĞI Birinci Düzey RTS433 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans,
Dersin Amacı Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmaktır.
Dersin Tanımı Medya okuryazarlığı dersi medyada aktarılan haber, yorum, makale, film, belgesel, televizyon programı gibi her tür medya mesajının analitik ve eleştirel bakış açısıyla incelenmesini yapan, bunun neticesinde medyayı okuma becerisi kazanmayı sağlayan bir derstir. Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmak üzere medya okuryazarlığı dersi görülmektedir.

Dersin İçeriği
1 Medya alanındaki özellikle medya okuryazarlığında yoğun kullanılan terminoloji ele alındıktan sonra özel olarak medya okuryazarlığı alanının kendine özgü terminolojisi öğrenilecektir.
2 Medya eğitimi ve medya okuryazarlığı başlıkları ve dijital teknolojilerin gelişimiyle birlikte medya okuryazarlığının genişleyen kapsamıyla dijital ve medya okuryazarlığı başlığının incelenmesi. Medya okuryazarlığının temel terminolojisi gözden geçirilmesi
3 Medyayı okumak ve medyayı yazmak kavramlarına değinerek örneklerle konunun anlatılması
4 Medya okuryazarlığı şematik olarak neyi ifade ettiği ve Medya okuryazarlığının amaçları
5 Medya Okuryazarlığı beceri alanları
6 Medya okuryazarlığı kapsamı
7 Medya Okuryazarlığı ve Eğitimcilerin Nitelikleri
8 Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen temel yaklaşımlar. Korumacı Yaklaşıma karşı Güçlendirmeci Yaklaşım.
9 Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen temel yaklaşımlar:Aşılamacı Yaklaşım, Eleştirel Yaklaşım, Cozumlemeci Yaklaşım
10 Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen diğer yaklaşımlar
11 Medya Okuryazarlığı ile ilgili Bloom, Bandura, Gerbner ve McLuhan’ın Yaklaşımları
12 Medya Okuryazarlığını Önemli Kılan Başlıca Koşullar
13 Dijital Okuryazarlık
14 Dijital Okuryazarlık
15 Dijital Okuryazarlığının Bileşenleri
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tıpkı okuryazarlık gibi, medya okuryazarlığı da ömür boyu kullanılacak, insanın medya yaşamında kılavuzluk edecek bir beceridir. Bu dersle bu beceri kazanılır.
2 Medya mesajlarının pasif alıcısı değil, çözümlemeci yaklaşımla aktif değerlendirmecisi, bilinçli medya içeriği tüketicisi ve alternatif medya içeriği üreticisi bireylerin yetiştirilmesi ve bu anlayışların geliştirilmesi sağlanır.
3 Medyadan gelen bilgilere doğrudan inanmak yerine araştıran, keşfeden, yorumlayan, alternatifler sunan, farklı öykülere de açık, ufku geniş bireyler için düşünmeyi ve değerlendirmeyi öğrenir.
4 Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen temel yaklaşımlar. Korumacı Yaklaşıma karşı Güçlendirmeci Yaklaşım hakkında bilgi sahibi olur.
5 Medya Okuryazarlığı Dersi ve Temel Konuları ve Uygulamalar: Medyayı okuma becerileri: Haber, Reklam, Film/Dizi çözümlemeleri hakkında bilgi sahibi olur.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     73
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Medya Okuryazarlığı (N. Türkoğlu, M.C. Şimşek) Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi (Ibrahim E. Bilici )

Ders İle İlgili Dosyalar