Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİNERALLER VE ESER ELEMENTLERİN BİYOKİMYASAL ÖNEMİ Üçüncü Düzey EBK623 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Bu derste, insan metabolizması üzerine mineral ve eser elementlerin metabolik fonksiyonları üzerinde durulacaktır. Derste teorik konular üzerinde durulacaktır. Her biri ellişer dakikalık olan haftada üç ders yapılacaktır. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, mineral ve eser elementlerin biyokimyasal fonksiyonları ile hastalık ve sağlıklı durumlarda mineral ve eser element beslenmesini öğrencilere öğretmektir.
Dersin Tanımı Bu derse sadece lisansüstü öğrenciler kabul edilebilir.

Dersin İçeriği
1 Mineral ve eser element besinlerinin biyolojik rolleri ve klinik önemleri.
2 Krom, bakır, fluorid, demir, iyot, molibden, manganez ve selenyum gibi mineral ve eser elementlerin kliniği
3 Kalsiyum ve mağnezyumun kliniği
4 Kalsiyum, magnezyum ve fosfor makromineralleri
5 Önemli mineral ve eser elementlerin kliniksel beslenmesi
6 ARA SINAV
7 Sağlıklı insanlarda mineral ve eser element beslenmesi
8 Gebelik, laktasyon, adolesan, yaşlılık ve hastalık dönemlerinde mineral ve eser element beslenmesi
9 Endokrin, iskelet, iskemik kalp, böbrek, gastrointestinal ve göz hastalıklarında mineral ve eser element
10 Eser element metabolizmasının genetik hastalıkları. Demir, bakır ve çinko eksikliklerinde immün disfonksiyon.
11 Mineral ve eser elementlerin uygun diyetsel alımları
12 Eser element yetersizliğinin epidemiyolojisi.
13 Mineral ve eser elementlerin tüketimi, minerallerin aşırı alımı ve toksisitesi.
14 Mineral ve eser element statüsünün laboratuar değerlendirilmesi
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 mineral ve eser elementlerin biyokimyasal fonksiyonları ile hastalık ve sağlıklı durumlarda mineral ve eser element beslenmesini öğrencilere öğretmektir.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
2 Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3 Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
4 Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
5 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
6 Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
7 Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
8 Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
9 Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
10 Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 5 10 50
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     198
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı JD Bogden and LM Klevay. Clinical Nutrition of the Essential Trace Elements and Minerals. The Guide for Health Professionals. hardcover. Humana Press. 2000. Zaloga, G. Nutrition in Critical Care. St. Louis, Mo.: Mosby, 1994. Üstdal KM.Paşaoğlu H. Muhtaroğlu S. Biyokimya, Su ve Elementler (Biochemistry,Water and elements), Erciyes University publications, 1991. Üstdal KM. Karaca L.Testereci H. Kuş S. Paşaoğlu H.Türköz Y. Biyokimya (Biochemistry), Pelikan Publishing 2005.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar