Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EKOLOJİK MİMARLIK İkinci Düzey MİMS24 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BURCU SALGIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli 2+0 Ders teorik anlatımlar ve sunumlardan oluşmaktadır. Değerlendirme yöntemi: 1. Ara Sınav: Klasik Sınavı, Final/Bütünleme sınavı: Ödev teslimi ve sunumu. Geçme notu ara sınavın %40’ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60’ının toplamından oluşmaktadır. Öğrenciler (en fazla 3’er kişilik gruplar halinde), kendi belirledikleri ve dersin yürütücüsü tarafından onaylanmış konularda dönem içinde belirlenen tarihlerde sunum yapmalıdır. Alınan kritikler doğrultusunda düzenlenen sunum; yarıyıl sonu sınavı tarihinde teslim edilmelidir. Bu teslim yarıyıl sonu/bütünleme sınavı olarak değerlendirilecektir. Dönem içerisinde sunumlara katılmayan öğrencinin/öğrencilerin teslimi; final ya da bütünlemede değerlendirmeye alınmayacaktır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere çevresel sürdürülebilirlik ilkelerini ve doğal ekosistemlerle uyumlu yapıların tasarım stratejilerini aktarmak, çevre duyarlı tasarım ilkelerini tanımlayabilme ve detaylandırabilme becerisi kazandırmak, enerji verimli, yeşil ve sağlıklı yapılar inşa etme yetenekleri kazandırmaktır. Ayrıca, bu ders öğrencileri sürdürülebilirlik, enerji verimliliği ve çevresel etkilerin azaltılması gibi konularda bilinçlendirmeyi amaçlar.
Dersin Tanımı Bu ders ekolojik tasarım ilkeleri, yeşil altyapı, sıfır karbon binalar, döngüsel ekonomi ve küresel sürdürülebilirlik bağlamında geniş bir içerik sunar. Teorik anlatımlar, sunumlar ve örnek yapı incelemeleri ile sürdürülebilir mimarlık, ekolojik tasarım ilkeleri, yeşil yapı değerlendirme sistemlerinin aktarılması aracılığıyla çevresel etkilerin azaltılması gibi önemli konuları da ele almaktadır.

Dersin İçeriği
1 Öğrencilerle tanışma, dersinin konusu ve işleyişi ile ilgili bilgilendirme, öğrenci sunumlarına ilişkin açıklamalar
2 Sürdürülebilirlik (ve ilişkili kavramlar), bu kavramların mimarlık ile kurduğu bağlar
3 Yapı sektöründe döngüsel ekonomi
4 Yenilenebilir enerji kaynakları (güneş enerjisi ve rüzgâr gücü) ve bu kaynakların yapılı çevrede kullanımı
5 Yeşil yapı değerlendirme sistemleri (LEED, BREEAM, C2C, YeS-TR)
6 Ekolojik / çevre dostu / sürdürülebilir yapı malzemeleri
7 RESMİ TATİL
8 Ekolojik Yerleşkeler, Eko Şehirler, Eko Köyler
9 ARA SINAV
10 Yeşil yapı, döngüsel/sürdürülebilir tasarım kavramlarını örnekler üzerinden inceleme
11 Yeşil yapı, döngüsel/sürdürülebilir tasarım kavramlarını örnekler üzerinden inceleme
12 Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (1. Grup)-Sürdürebilirlik/döngüsellik için planlama ve tasarım, örnekler
13 Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (2. Grup)-Sürdürebilirlik/döngüsellik için planlama ve tasarım, örnekler
14 Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (3. Grup)-Re (use, purpose, cycle, vb) kavramları, örnekler
15 Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (4. Grup)-Re (use, purpose, cycle, vb) kavramları, örnekler
16 Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (5. Grup)-Yenilebilir enerji, sertifika sistemleri, eko-yerleşimler, örnekler
17 Genel tekrar, sorular ve cevaplar
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sürdürülebilirlik ve ekolojik tasarım yaklaşımları, doğal ve yapılı çevre konularında bilinç kazanır.
2 Yapılı ve doğal çevre arasındaki ilişkinin mimari ve kentsel tasarım ile planlama bağlamındaki önemini kavrar.
3 Yapılı çevre problemlerini bütüncül bir yaklaşım ile ele alma becerisini kazanır.
4 Ekolojik tasarımı disiplinlerarası ve katılımcı yaklaşımlar ile ele alma gerekliliğini kavrar.
5 Bilgiye ulaşma, bilgiyi birleştirme ve sunabilme becerisini edinir.
6 Eleştirel düşünme becerisi kazanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     63
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar ***1. Yeang, K., Ekotasarım -Ekolojik Tasarım Rehberi, YEM Yayınları ***2. Sev, A., Sürdürülebilir Mimarlık, YEM Yayınları ***3. Steele, J., Ecological Architecture: A Critical History ***4. Williams, D., Sustainable Design: Ecology, Architecture, and Planning ***5. Sustaibable Building Sourcebook: http://www.greenbuilder.com/sourcebook/ ***6. Pelsmakers, S., The Environmental Design Pocketbook. 2nd Editio. London, UK: RIBA Publishing ***7. Mumovic, D., Santamouris, M., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering - An Integrated Approach to Energy, Health and Operational Performance. London/New York: Routledge-Taylor and Francis Group. ***8. Web kaynakları: ----https://mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=39565&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 ----https://www.c2cplatform.eu/c2c-certified/ ----https://www.usgbc.org/leed ----https://breeam.com/

Ders İle İlgili Dosyalar