Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ Birinci Düzey GK 107 Zorunlu 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞRETİM ÜYESİ FEHİM KÖYLÜ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Ders teorik ve pratik olmak üzere iki kısımda verilmektedir. Teorik kısımda değişik eğitim öğretim materyalleri ile desteklenen ders anlatım, soru cevap yöntemleri ile öğrencilere anlatılmaya çalışılmaktır. Uygulama kısmında ise anlatılan teorik bilgilerin özellikle mesleki açıdan ve hayatlarında en çok kullanacakları alanlarla sentezlenerek ürünler çıkartmaları ve bu süreçlerde yaşadıkları sıkıntıların toplu olarak tartışılarak giderilmesi ile işlenmektedir.
Dersin Amacı Bilgisayar kavramının öğrenilmesi, donanım ve yazılım detaylarının incelenmesidir. En temel donanımlar, çalışma prensipleri, çalışma anı hataları bilgisayarın performansı açısından önemi aktarılmaktadır. Yazılım kısmında işletim sistemleri, kelime işlemci, hesap tablolama ve sunum uygulamalarının öğrenilmesi, bu editörlerle mesleki ve gündelik hayatta yapabileceklerin aktarılması amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bilgisayar kavramını temel düzeyde donanım ve yazılım detaylarını inceleyen, genel anlamda günlük ihtiyaç duyulan yazılımların çalışma prensipleri hakkında kullanım alışkanlıkları sağlayan bir ders.

Dersin İçeriği
1 Bilişim teknolojilerine giriş. Sayısal sistemler, ikili sayı sistemi, günümüz elektronik temelli sayısal cihazlar, internet. Üniversitemizin sağladığı internet servisleri, eduroam, erudm, kütüphane abonelikleri ve uzak erişim araçları.
2 Sayısal sistemlerin temel kavramları. Bilgisayar çeşitleri, bileşenleri, temel donanım bilgisi. Giriş ve çıkış birimleri, anakart, işlemci, bellek, sabit disk, ekran kartı. Yazılım kavramı, yazılım çeşitleri, anakart yazılımı (bios), işletim sistemi, uygulama yazılımları.
3 Windows işletim sistemi temelleri, masaüstü, görev çubuğu ve pencere kavramları. Windows 10 kullanımı, kişiselleştirme ve ayarlamaları Windows kısayolları, klavye çeşitleri ve kullanımı. Klasörler ile çalışma, dosyalar ve dosya türleri, klasör açma, dosya kopyalama.
4 Bilgisayar Güvenliği, Bilgi Güvenliğinin Hayatımızdaki Önemi, İnterneti Güvenli Kullanmak, Güvenlik Duvarı, İnternet Ve E-Posta Kullanımı, Üniversitemizin sağladığı internet üzerinden kütüphane ve veritabanı servisleri, antivirüs programları, güncellemeler, yedekleme.
5 Temel ofis uygulamaları. Kelime işlemci programları ile metin oluşturma, düzenleme, biçimlendirme, tablo ekleme, resim ekleme ve belge kaydetme. Elektronik tablo programları ile veri girişi, hücre biçimlendirme, formül kullanımı, grafik oluşturma ve çalışma kitabı kaydetme. Sunu programları ile sunu oluşturma, slayt ekleme, metin ve resim ekleme, geçiş efektleri uygulama ve sunu kaydetme.
6 İnternet temelleri. İnternetin tarihçesi, internet servisleri, web tarayıcıları, arama motorları, e-posta kullanımı, sosyal medya ve çevrimiçi işbirliği araçları. İnternet güvenliği ve gizlilik konuları.
7 Kelime İşleme Programına giriş, menüler, sekmeler, gruplar ve komut düğmelerinin görevleri, sayfa yapısı, kenar boşlukları, dipnot ekleme, sayfa özellikleri, klavye kısayolları ile hızlı çalışma teknikleri uygulaması,
8 Kelime İşleme yazılımda belge standart biçim araçları, stil kullanımı, stil değiştirme ve yeni stil ekleme, yerleşik stilleri kullanarak içindekiler sayfası ekleyebilme, sayfa üzerinde gezinme, iki görünüm bölmesi, gözden geçirme, değişiklikleri izleme
9 Hesap Tablosu yazılımına giriş, tablo kavramı, satır, sütun ve hücre adresleri, klavye kısayolları ile doğru ve hızlı bilgi girişi uygulaması, menüler ve görevleri, hücre, satır sütun ekleme, hızlı ekleme listeleri,
10 Hesap Tablosu ile çalışma formül tanımlama, satır, sütun özellikleri, gizleme ve genişlik ayarı, baskı önizleme ve görünüm biçimleri, metin dosyalarını Excel içinden açma ve farklı biçimlerde kaydetme işlemleri
11 Hesap tablosu üzerinde grafikler çizdirmek, grafik çeşitleri, veri kaynakları seçme, grafiklerle çalışmak, grafik öğeleri ekleme ve düzenleme, grafik stilleri ve düzenleri, grafik türü değiştirme işlemleri
12 Sunum Programına giriş, menüler ve görevleri, slayt ekleme, silme, düzenleme, klavye kısayolları ile hızlı çalışma teknikleri uygulaması, metin kutuları ekleme ve biçimlendirme, resim ekleme ve düzenleme işlemleri
13 Sunum programında geçiş ve animasyon efektleri uygulama, sunu görünüm ayarları, sunu kaydetme ve farklı formatlarda dışa aktarma işlemleri.
14 Profesyonel Sunu Hazırlama Teknikleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci günlük hayatta kullanacağı bilgisayara ait temel özellikler hakkında bilgi sahibi olur.
2 İşletim sistemi ve editörler hakkında genel bilgi sahibi olup, açık kaynak ve kapalı kaynak yazılımlar hakkında görüş bildirip aralarında tercih belirtir.
3 Kelime işleme editörlerinde günlük hayatta ve özellikle mesleki hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözer.
4 Öğrenci, kaliteli sunum yapabilir duruma gelir.
5 Öğrenci, üniversitemiz internet altyapısını ve sağladığı faydalar hakkında bilgi sahibi olur elektronik posta alır kullanılır.
6 Hesap tablolarının kullanım yeteneği kazanır ve özellikle mesleki hayatlarında karşılaştıkları günlük ihtiyaçlara yönelik çözüm geliştirir.
7 Öğrenci, elektronik posta alır kullanılır.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 1 14
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     117
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı --
Yardımcı Kaynaklar --

Ders İle İlgili Dosyalar