Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ERKEN İSLAM SANATI II İkinci Düzey ST 506 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. Kerim TÜRKMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin Amacı Endülüs Emevileri, Abbasier, Tolunoğulları, Fatimiler, Eyyubiler ve Memlükler dönemlerindeki İslam sanatının özelliklerini, mimari eserlerini plan, süsleme ve malzeme açısından kavramalarını sağlamak.
Dersin Tanımı Endülüs Emevileri, Abbasier, Tolunoğulları, Fatimiler, Eyyubiler ve Memlükler dönemlerindeki İslam sanatının özelliklerini, mimari eserleri.

Dersin İçeriği
1 Endülüs Emevileri Dönemi mimarisinin genel özellikleri, Kurtuba Camisi ve mimari özellikleri
2 Medinetu'z-Zehra Sarayı ve mimari özellikleri, Endülüs Emevileri döneminin askeri mimari örnekleri ve süsleme
3 Abbasi Mimarisi ve genel özellikleri, Samarra Ulu Camii ve Ebu Dulef Camisi mimari özellikleri ve mimari özellikleri
4 Abbasi Dönemi sivil mimari örnekleri, Ukhaydir Sarayı ve Cevsaku'l-Hakani, Abbasi Dönemi askeri mimari örnekleri, Sus Ribatı
5 Tolunoğulları Dönemi ve Tolunoğlu Ulu Camii
6 Fatimi Mimarisi ve genel özellikleri, Mehdiye Camii, Sfaks Ulu Camii, El-Ezher Camii, El-Hakim Camii, El-Akmer Camii, Talayi Camii, El-Cuyuşi Camii ve mimari özellikleri
7 Fatimi türbeleri, sivil ve askeri mimari örnekleri
8 ARA SINAV
9 Eyyubi mimarisinin genel özellikleri, cami (Camiü'r-Rızk), medrese (Adiliye Medresesi), türbe, kervansaray (El-Arus Kervansarayı) örnekleri ve özellikleri
10 Memlük mimarisinin genel özellikleri, Baybars Camii, Şeyh Melik Müeyyed Camii, Kalavun Medrese ve Türbesi, Sultan Hasan Medresesi, Kayıtbay Cami ve Medresesi
11 Kuzey Afrika (Mağrib) ülkeleri ve sanat eserlerinin genel özellikleri. Murabıtlar devri ve Tlemsen Camii.
12 Muvahhidler dönemi ve bu dönemde yapılan Tinmel Camii Kebiri ve Merakeş’de Kutubiye Camii, Taza-Camii Kebiri ile Rabat-Hasan Camii ve mimari özellikleri
13 Merini devri, Tlemsen-Mansura Camii, Fas’da Ebu İnaniye Medresesi ve Gırnata-El-Hamra Sarayınin plan, mimari ve süsleme özellikleri
14 Mağrib Sanatı üzerine genel değerlendirme.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Endülüs Emevileri Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
2 Abbasiler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
3 Tolunoğulları Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
4 Fatimiler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
5 Eyyübiler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
6 Memlükler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
7 Muvahhidler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
2 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak. Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
3 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
4 Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek
5 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek
6 Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
7 Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
8 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
9 Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
10 Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
11 Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 13 13
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 13 13
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 10 30
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Yetkin,S . Kemal, İslam Mimarisi, AÜ İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara, 1965; Grabar, Oleg, İslam Sanatının Oluşumu (çev. N. Yavuz), Yapı-Kredi Yay., İstanbul, 1998

Ders İle İlgili Dosyalar