Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I İkinci Düzey NHEM 520 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. EMİNE ERDEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Öğrenciler derslere hazırlık yaparak gelmekte, soru-cevap, tartışma vb yöntemlerle öğrencilerin derse katılımları sağlanmakta ve ders konularına ilişkin sunum yapmaları beklenmektedir.
Dersin Amacı -Çocuğun özellikleri, gereksinimleri, hakları, dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumunu tartışmak, -Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin temel kavram ve ilkelerinin öğrenilmesini sağlamak, -Çocuk sağlığını etkileyen etmenleri, dünyada ve ülkemizde sık karşılaşılan çocuk sağlığım sorunlarını ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak, -Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesine yönelik anlayış kazandırmak, -Çocuğun fiziksel, sosyal ve psikolojik yönden ve ailesi ile bir bütün olarak ele alınmasını sağlamak.
Dersin Tanımı Sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı hemşireliğinin ilke, rol ve kavramları incelenir. Sık karşılaşılan sağlık sorunları ve çözüm yollarına ilişkin hemşirelik yaklaşımları tartışılır. Bu bilgiler doğrultusunda öğrencide bütüncül anlayışın gelişmesi sağlanır.

Dersin İçeriği
1 Derse hazırlık
2 Derse hazırlık
3 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
4 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
5 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu
6 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
7 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenler (Doğumlar, Ölümler, Boşanmalar, Bulaşıcı hastalıklar, Geleneksel Uygulamalar, Genetik...)
8 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenler (Doğumlar, Ölümler, Boşanmalar, Bulaşıcı hastalıklar, Geleneksel Uygulamalar, Genetik...)
9 Ana ve Çocuk Sağlığı Hemşireliği AÇS Hemşireliği Standartları, Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Güvenliği, AÇS Hemşireliği Felsefesi, Hemşirenin Rolü-İşlevleri, AÇS Hemşireliğinin Yasal ve Etik Yönü, Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemleri
10 Ana ve Çocuk Sağlığı Hemşireliği AÇS Hemşireliği Standartları, Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Güvenliği, AÇS Hemşireliği Felsefesi, Hemşirenin Rolü-İşlevleri, AÇS Hemşireliğinin Yasal ve Etik Yönü, Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemleri
11 Ana ve Çocuk Sağlığı Hemşireliği AÇS Hemşireliği Standartları, Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Güvenliği, AÇS Hemşireliği Felsefesi, Hemşirenin Rolü-İşlevleri, AÇS Hemşireliğinin Yasal ve Etik Yönü, Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemleri
12 Ana ve Çocuk Sağlığı Hemşireliği AÇS Hemşireliği Standartları, Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Güvenliği, AÇS Hemşireliği Felsefesi, Hemşirenin Rolü-İşlevleri, AÇS Hemşireliğinin Yasal ve Etik Yönü, Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemleri
13 Ana ve Çocuk Sağlığı Hemşireliği AÇS Hemşireliği Standartları, Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Güvenliği, AÇS Hemşireliği Felsefesi, Hemşirenin Rolü-İşlevleri, AÇS Hemşireliğinin Yasal ve Etik Yönü, Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemleri
14 Ana ve Çocuk Sağlığı Hemşireliği AÇS Hemşireliği Standartları, Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Güvenliği, AÇS Hemşireliği Felsefesi, Hemşirenin Rolü-İşlevleri, AÇS Hemşireliğinin Yasal ve Etik Yönü, Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Pediatri ve pediatri hemşireliğinin gelişimini açıklayacak
2 Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumunu açıklayacak
3 Çocuk sağlığına etki eden etmenleri açıklayacak
4 Çocuk sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası göstergeleri yorumlayacak
5 Çocuk sağlığına yönelik ulusal/ uluslararası bildirgeler, yasalar, yönetmelikler ve alınan kararları açıklayacak
6 AÇS Hemşireliği Standartları ve felsefesini açıklayacak
7 Hemşirelik hizmetlerinde kalite güvenliğini açıklayacak
8 Çocuk sağlığına yönelik etik sorunları açıklayacak ve duyarlılık kazanacak
9 Primer Hemşirelik, Aile Merkezli Bakım, Aile-Aile Yaşam Dönemlerini açıklayacak
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 4 6 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 4 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     200
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013. 2. Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007. 3. Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 5. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 6. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP...web sayfaları ve ders konularına ilişkin makaleler...)
Yardımcı Kaynaklar 1. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP...web sayfaları) 2. ders konularına ilişkin güncel literatür

Ders İle İlgili Dosyalar