Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN ÖĞRETİMİ YÖNTEMLERİ Birinci Düzey FDB608 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. HAYRİYE GENCEL
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE - Anlatım, soru-cevap, tartışma, grup çalışması, problem çözme, drama ve oyun yöntemleriyle işlenecek, derslere öğrencilerin aktif katılımı sağlanacaktır.
Dersin Amacı Öğrencilerin din öğretimi yollarını tanıyıp, bunları kullanarak ders planları hazırlayıp etkenlikle kullanmalarıdır.
Dersin Tanımı Bu derste öğrenciler din öğretimi yöntemlerinin planlama, uygulama ve değerlendirilme süreçleriyle ilgili bilgiler edinmekte, bunlarla ilgili olarak sınıf içi uygulamalar yapmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Öğretimin Unsurları ile Öğretim Yöntemleri İlişkisi
2 Din Öğretiminde (Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel) Hedefler ile Model-Strateji-Yöntem ve Teknik İlişkisi
3 Din Öğretiminde Sunuş Stratejisi ve Uygulama Çalışması - Anlatım Yöntemi
4 Din Öğretiminde Buluş Stratejisi ve Uygulama Çalışması - Soru-Cevap Yöntemi
5 Din Öğretiminde İşbirliğine Dayalı Öğretim Stratejisi ve Grup Çalışması Yöntemi: İstasyon
6 Din Öğretiminde Tartışma Yöntemi ve Uygulama Çalışmaları: Köşelenme (T), Dedikodu, Zıt Panel(T)
7 Araştırma İnceleme Stratejisi ve Din Eğitiminde Eleştirel Düşünme (3 M, Yoç, M Tablosu, Savları Anlama)
8 Gezi-Gözlem ve İnceleme Yöntemi
9 Din Öğretiminde Problem Çözme Yöntem ve Teknikleri (Beyin Fırtınası, 6 Şapkalı Düşünme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tek.)
10 ARA SINAV
11 Din Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi, Drama Yöntemi
12 Devinişsel Becerilerin Öğretimi (Gösterip Yaptırma Yöntemi)
13 Din Öğretiminde Ayet ve Hadislerden Yararlanma Teknikleri
14 Din Öğretiminde Çoklu Zekaya Dayalı Öğretim Modeli
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Din öğretimi yollarını açıklar.
2 Din öğretimi yolları arasındaki ilişkileri açıklar.
3 Din öğretimi strateji ve yöntemlerini açıklar
4 Din öğretimi yollarıyla ilgili örnek planlar hazırlar.
5 Öğretim konusuna uygun yöntemleri seçer.
6 Seçtiği yöntemleri etkenlikle uygular.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 12 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 7 1 7
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1) Süleyman Akyürek, Din Öğretimi: Model, Strateji,Yöntem ve Teknikler, Nobel Yay., Ankara. 2) Cemal Tosun - Recai Doğan, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara, 2002. 3) Koordinatör, M. Şevki Aydın, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Klavuzu, MEB. Yayınları, 2001 4) M.Zeki Aydın, Din Öğretimi Yöntemleri, Nobel Yayıncılık, Ankara 2008.
Yardımcı Kaynaklar 1) Veysel Sönmez, Öğretmen El Kitabı, Pegem Yayıncılık, Ankara, 1994. 2) Özcan Demirel, Öğretme Sanatı, PegemA Yayıncılık, Ankara, 1999. 3) Özcan Demirel, Genel Öğretim Yöntemleri, 1996. 4) Mürüvvet Bilen, Kuramdan Uygulamaya Öğretim, Anı Yayıncılık, 1999. 5) Ergin Erginer, Öğretimi Planlama Uygulama ve Değerlendirme, Anı Yayıncılık, 2000.

Ders İle İlgili Dosyalar