Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HİDROELEKTRİK ENERJİ ÜRETİMİ Üçüncü Düzey İNŞ 453 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok (Dördüncü sınıf Lisans öğrencileri programındadır) Seçmeli Ders
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. LEVENT LATİFOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. LEVENT LATİFOĞLU
Dersin Veriliş Şekli Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik açıklamalar.
Dersin Amacı Bir hidroelektrik santralinin mühendislik özellikleri hakkında temel bilgilerin verilmesi, doğal akarsu akımlarının, baraj faydalı hacminin, su alma yapısı, tünel, ve cebri boru boyunca oluşan enerji kayıplarının, türbin-jeneratör gücünün, olasılıkçı hidroelektrik enerji üretimi üzerindeki etkilerinin, ve kazanç-maliyet hesabının açıklanması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Hidroelektrik enerji üretimi hakkında temel prensipler ve bilgiler, dip savak boyunca enerji kayıpları, hidroelektrik santralin işletilmesi, hidroelektrik santralin maliyeti ve üretilen elektrik enerjisinin getirisi.

Dersin İçeriği
1 Hidroelektrik santral (HES) türleri, HES tasarımı için gerekli mühendislik adımlarının özeti.
2 Su alma yapıları türleri sınflandırılması
3 Enerji tüneli, cebri boru, vana elemanları.
4 Su darbesi, denge bacası.
5 Sürtünme kayıpları için Darcy-Weisbach ve Moody-Colebrook formüllerinin pratik hesaplamaları.
6 Kurplar, daralma ve açılmalar, ve vanalar gibi yerel kayıplar ve hesaplamaları.
7 Su alma ağzından türbine kadar toplam enerji kayıplarının hesabı.
8 Elektromekanik aksam
9 Türbinler
10 Jeneratörler
11 Santral boyutlandırılması
12
13 .
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hes ile diğer enerji kaynaklarının kıyası
2 Enerji üretimi amaçlı kullanılacak suyun inşaat fasılaları, kademeleri
3 Enerji Üretim teknikleri
4 Elektromekanik aksamın önemi
5 Enerji Hesabı
6 Santral Binası boyutlandırması
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Disiplinler arası çalışmalarla müzikoloji arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek
2 Disiplinler arası bilgi üretimine katkı sağlayabilmek
3 Müzikoloji alanına özgün araştırma fikirleri ile katkı sağlayabilmek
4 Uluslararası platformda kültürel ve müziksel çeşitlilik ekseninde bilgi üretimine katkı sağlayabilmek
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı •Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ders notları
Yardımcı Kaynaklar •J.S. Gulliver and Arndt R.E.A., Hydropower Engineering Handbook, McGraw-Hill, 1991.

Ders İle İlgili Dosyalar