Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BELGESEL SİNEMA II Birinci Düzey RTS326 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Öğrencilerin belgesel sinemada fikirden proje dosyasına kadar tüm geliştirme süreçlerini (ön araştırma raporlarının hazırlanması, anlatı kurma, taslak geliştirme, bütçe ve zaman planlaması, proje dosyası hazırlama ve sunma gibi) öğrenmeleri ve kendi özgün belgesel projelerini geliştirmeleri hedeflenir.
Dersin Tanımı Belgesel Sinema II dersi temelde belgesel proje geliştirme dersidir. Uygulama ağırlıklı, yaratıcı düşünmeyi ve proje üretimini teşvik eden bir yapıya sahip olan derste öğrenciler belgesel fikri bulmak, bu fikri geliştirmek, belgesel anlatısını kurmak ve proje dosyasını hazırlamak ve sunmakla sorumludurlar.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı. Film fikrinden üretime giden yol üzerine. Neden belgesel çekeriz? Sonraki derse kadar proje fikri bulmak üzere araştırma ve gözlem yapma.
2 Belgesel fikirlerinin kaynakları (kişisel deneyim, toplumsal olay, mekân, karakter). Her öğrenci 2–3 olası konu fikri sunar, sınıfta tartışılır.
3 Belgeselde araştırmanın rolü Alan araştırması, karakter araştırması, arşiv araştırması Kaynak güvenilirliği ve etik meseleler Öğrenciler sunduğu proje fikirlerinin tartışılması
4 Belgeselde anlatı kurmak: dramatik yapı, olay örgüsü, karakter Kim, nasıl anlatıyor? Kimin gözünden anlatıyor? Öğrencilerin sunduğu proje fikirlerinin tartışılması
5 Bakış açısı nasıl kurulur? Belgesel anlatısında filmin tonunu belirleyen temel şeyler nelerdir? Biçem ve bakış açısı üzerine Öğrencilerin sunduğu proje fikirlerinin tartışılması
6 Yönetmenin konumu, malzeme ile olan ilişki, izleyici ile olan ilişki Anlatıyı inşa etme ve mesele/malzemenin gereklilikleri üzerine Öğrencilerin sunduğu proje fikirlerinin tartışılması
7 Belgesel anlatısında anlatımın alanı ve derinliği hakkında düşünmek ne işe yarar? Belgeselin biçemine nasıl karar verilir? Malzeme ile olan ilişki ve bakış açısı üzerine. Öğrencilerin sunduğu proje fikirlerinin tartışılması ve konu seçimi
8 Seçilen konular üzerine ön araştırma raporlarının hazırlanması.
9 Seçilen konular üzerine ön araştırma raporlarının hazırlanması. Raporların incelenmesi.
10 Taslak geliştirme: Çerçeveleme, mekan, belgesel özneleri bağlamında anlatı hattını tasarlama. Belgeselde bakış açısı, anlatı hattı ve sinematoğrafik unsurlar üzerine düşünme. Görüntü ve ses uzamını inşa etmek: Anlatının dışı hakkında düşünmek Projenin görsel referansı nasıl olmalı? Moodboard oluşturma
11 Gerçek kişilerle çalışmak: temsil, izin, güven ilişkisi Belgesel yönetmeninin etik sorumlulukları Bilgilendirilmiş onay ilkesi ve belgeselde kullanımı üzerine tartışma.
12 Bütçe ve zaman planlaması Fonlar, pitching forumları, ortak yapımlar üzerine
13 Proje dosyası hazırlama (Özet, kapsam, yönetmen görüşü, görsel strateji, çekim takvimi, bütçe vb.).
14 Proje dosyası hazırlama (Özet, kapsam, yönetmen görüşü, görsel strateji, çekim takvimi, bütçe vb.).
15 Proje sunumları.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Belgesel film fikri bulma ve bu fikri geliştirme hakkında bilgi sahibi olur.
2 Belgesel film fikrinin belgesel anlatısına nasıl dönüşeceği hakkında bilgi sahibi olur.
3 Belgesel film fikrinin anlatısal ve sinematografik unsurlar aracılığıyla ne şekilde inşa edildiği hakkında bilgi sahibi olur.
4 Belgeselde biçeme nasıl karar verileceği hakkında bilgi sahibi olur.
5 Ön araştırma raporu hazırlamayı öğrenir.
6 Taslak geliştirme hakkında bilgi sahibi olur.
7 Belgeselde etik sorumluluk ve bilgilendirilmiş onay ilkesi hakkında bilgi sahibi olur.
8 Bütçe ve zaman planlaması hakkında bilgi sahibi olur.
9 Proje dosyası hazırlama ve sunma konusunda bilgi sahibi olur.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     105
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar B. Nichols (Belgesel Sinemaya Giriş), N. Pembecioğlu Öcel (Belgesel Film Üstüne yzılar), S. Barış (Sinemada Tarih Yazımı: Burçak Evren - Marian Tutui Söyleşisi), I. Stardelov (Balkanların Işık Ressamları Manaki kardeşler), B. Avcı Çölgeçen (Yaşamı ve Belgeselleriyle Suha Arın), Derste izlenen filmler.

Ders İle İlgili Dosyalar