Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PSİKOLOJİ VE İSLAM Birinci Düzey FDB706 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu dersin ön koşulu veya eş koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA ULU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Bu dersin yardımcı öğretim elemanı bulunmamaktadır.
Dersin Veriliş Şekli Sözel Sunum
Dersin Amacı İnsana dair algı, açıklama ve kuramların İslami gelenek içerinde Psikoloji bilim dalının verileri ışığında nasıl ele alındığı bilgisinin kazandırılması
Dersin Tanımı İslami Gelenekte Psikoloji Kültürü, Müslüman Psikologlar ve kuramları, Dini İletişim, Din Hizmetlerinde Yöntemle İlgili Sorunlar, Dua Psikolojisi vb konularda kavram ve ilkelerin kavramların kazandırılmasını amaçlayan sözlü ve görsel materyallerin kullanıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İslam geleneğinde Psikoloji Kültürü
2 Kur''an''da Nefs Kavramı Bağlamında İnsan Psikolojisiyle İlgili Özellikler
3 Kur''an''da Nefs Kavramı Bağlamında İnsan Psikolojisiyle İlgili Özellikler
4 Kur''an-ı Kerim''de İnsan Psikolojisi
5 Kur''an-ı Kerim''de Dua Psikolojisi
6 Gayba İmanın Psiko-Sosyal Sonuçları
7 İmam-ı Azam Ebu Hanife''nin Kişilik Yapısı
8 Din Psikolojisi Açısından Şeyh-Mürid İlişkileri
9 İnanç ve Mezhep Farklılıklarının Psikolojik Temelleri
10 İnanç ve Mezhep Farklılıklarının Kültürel Temelleri
11 Müslüman ve Öteki
12 Din Hizmetlerinde psikolojinin etkisi
13 Din Hizmetlerinde Yöntemle İlgili Sorunlar
14 Dini İletişim
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Müslüman Psikologlar ve Görüşlerini öğrenir
2 İslam Geleneği içerisinde insana dair algı konusunda bilgi sahibi olur
3 İslami literatürde yer alan insana dair temel kavramları bilir
4 İnsan psikolojisine dair ayetleri yorumlayabilir.
5 Nefs psikolojisi konusunda bilgi sahibidir.
6 İnanç ve insan psikolojisi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İslam Psikolojisi Yazıları (Hayati Hökelekli)
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar