Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MEDYA VE DEMOKRASİ Birinci Düzey RTS444 Seçmeli 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Öğrenci Sunumu
Dersin Amacı Dersin amacı, medya ile demokrasi arasındaki karşılıklı ilişkiyi teorik ve pratik açıdan incelemektir. Ders, demokratik toplumlarda medyanın rolünü, kamusal alanın oluşumundaki işlevini, medya sahipliği ve özgürlüğü konularını ve dijital çağda demokratik katılım biçimlerini tartışmayı hedefler.
Dersin Tanımı Bu ders, medya ile demokratik sistemler arasındaki dinamik ilişkiyi teorik ve pratik bir çerçevede ele alır. Demokrasi kavramının temel ilkeleriyle medya kurumlarının işleyişi arasındaki bağlantıyı inceler; kamuoyu oluşumu, ifade özgürlüğü, medya sahipliği, propaganda, dezenformasyon ve dijital yurttaşlık gibi konuları tartışır.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı ve kavramsal çerçeve
2 Demokrasi kavramı: Liberal, katılımcı, müzakereci yaklaşımlar
3 Medya sistemleri: Otoriter, liberal, sosyal sorumluluk modelleri
4 Kamusal alan kavramı: Habermas ve eleştiriler
5 Medya özgürlüğü, ifade özgürlüğü ve etik
6 Medya sahipliği, tekelleşme ve demokratik temsil sorunu
7 Siyaset, propaganda ve kamuoyu
8 Televizyon, haber medyası ve demokrasi
9 İnternet, sosyal medya ve dijital demokrasi
10 Yurttaş gazeteciliği ve katılımcı medya
11 Dezenformasyon, algoritmalar ve dijital manipülasyon
12 Türkiye’de medya ve demokrasi: Tarihsel analiz
13 Türkiye’de medya ve demokrasi: Güncel analiz
14 Öğrenci Sunumları
15 Öğrenci Sunumları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Demokrasi kavramının tarihsel ve teorik temellerini açıklayabilir.
2 Medyanın demokratik toplumdaki rollerini ve sorumluluklarını analiz edebilir.
3 Farklı medya sistemlerinin demokratik süreçler üzerindeki etkilerini tartışabilir.
4 Dijital medyanın yeni katılım biçimlerini değerlendirebilir.
5 Türkiye''de medya ve demokrasi ilişkisini eleştirel bir perspektifle yorumlayabilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 2 6
Toplam iş yükü     103
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1991. Thomas Meyer & Lew Hincman, Medya Demokrasisi, Köprü Yayınları, İstanbul 2014.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar