Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOMEDİKAL ARAŞTIRMALARDA MODEL ORGANİZMALAR İkinci Düzey BMM 527 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğretim Gör. Dr. Duygu Yücel
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yoktur
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilere biyomedikal araştırmalarda kullanılan hayvan modellerini tanıtmak ve bu modellerin insanın doğasını anlamak ve insan hastalıklarına ışık tutmak amacıyla nasıl kullanıldığını anlatmaktır
Dersin Tanımı Bu derste biyomedikal araştırmalarla katedilen yolda model organizmaların rolü anlatılacaktır. Model organizmalar kullanılarak yapılan çalışmaların aldığı Nobel ödülleri ve bu bulgular ışığında laboratuvardan kliniğe uygulanan yöntemler hakkında bilgi verilecektir.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel Araştırmalarda Model Organizmalar
2 Deney Hayvanları ve Nobel Ödülleri I
3 Deney Hayvanları ve Nobel Ödülleri II
4 Model Organizmalar ve İnsan Arasında Korunmuş Yolaklar
5 Model Organizma Olarak Fare I
6 Model Organizma Olarak Fare II
7 Model Organizma Olarak C. elegans I
8 Model Organizma Olarak C. elegans II
9 İnsan Genomuna Model Organizma Perspektifinden Bakış I
10 İnsan Genomuna Model Organizma Perspektifinden Bakış II
11 Laboratuvardan Kliniğe Deneysel Yöntemler
12 Gen Terapisi
13 Sinir Sistemi Hastalıklarında Deney Hayvanlarının Kullanımı
14 Kanserde Deney Hayvanlarının Kullanımı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hayvan modellerini tanımak
2 Nobel ödüllerinin önemini sayabilmek
3 İlkel canlılar ve insan arasındaki genom düzeyindeki benzerlikleri kavramak
4 Laboratuvardan kliniğe kullanılan metodları sayabilmek ve biyomedikal araştırmalarla elde edilen bulguların klinikte kullanım alanlarına dair önemini belirtebilmek
5 Hayvan modellerin insanın doğasını anlamak ve insan hastalıklarına ışık tutmak amacıyla nasıl kullanıldığını açıklayabilmek
6 Gen terapisi kullanım alanlarını sayabilmek
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 10 10
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 16 64
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Moleküler Genetik (Güler Temizkan, Nobel Tıp Kitabevi, ISBN: 9786053350217)
Yardımcı Kaynaklar Model organizmalarla ile ilgili araştırma makaleleri ve derlemeler

Ders İle İlgili Dosyalar