Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇİN MASALLARI Birinci Düzey ÇDE218 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ DİDEM YILMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Çin halk anlatılarından masallar aracılığıyla öğrencilerin hem Çin kültürüne dair farkındalık kazanmalarını hem de anlatı çözümleme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, masalların yapısal unsurlarını öğrenerek anlatı tiplerini analiz edebilecek; ayrıca kültürel semboller, değerler ve toplumsal yansımalar üzerine düşünme yetisi kazanacaktır. Ders süresince, hem özgün Çince masal metinleri okunacak hem de bu metinlerin Türkçe karşılıkları üzerinde tartışma yürütülecektir.
Dersin Tanımı Bu ders, Çin masal geleneğini kuramsal ve uygulamalı açıdan ele alır. Dersin başında masal, mit, efsane ve destan gibi anlatı türleri tanıtılır; ardından Çin''e özgü masal örnekleri seçilerek her hafta bir masal okunur, Türkçesi üzerinden içerik ve yapı çözümlemeleri yapılır. Vladimir Propp''un işlev kuramı ve tip çözümleme yöntemleriyle desteklenen bu ders, Çin edebiyatının sözlü anlatı mirasını anlamaya yönelik kültürel ve edebi bir temel sunar. Masallar aracılığıyla gelenek, doğa, ahlak, kahramanlık ve doğaüstü gibi temalar tartışılır.

Dersin İçeriği
1 Masal, efsane, mit ve destan gibi anlatı türleri tanıtılır. Çin sözlü anlatı geleneği üzerine genel bir giriş yapılır. Dersin işleyişi ve değerlendirme ölçütleri açıklanır.
2 Masalın Unsurları, Tipleri ve Kuramsal Yaklaşımlar: Masalın yapı taşları, tipolojisi ve Propp’un işlev kuramı üzerinden anlatı çözümleme yöntemleri sunulur.
3 《一幅壮锦》Bir Parça Zhuang Brokarı: Zanaatkârlık, kardeşlik ve dayanışma üzerine kurulu masalda anlatı yapısı ve karakter işlevleri incelenir.
4 Taiyang Dağı (太阳山): Doğal engelleri aşma ve iş birliği temalarıyla öne çıkan bu masalda kahraman figürü tartışılır.
5 Ölümsüz Otu Yiyen Fare (吃了仙草的老鼠) masalı okunur, Türkçesi üzerine tartışılır ve tip çözümlemesi yapılır.
6 《吃了仙草的老鼠》Ölümsüz Otu Yiyen Fare: Ölümsüzlük arzusu, hırs ve ceza temaları üzerinden ahlaki bir anlatı çözümlemesi yapılır.
7 《石匠王大锤》Taş Ustası Wang Dachui: Toplumsal roller, güç arayışı ve mutluluk anlayışı üzerine derinlemesine tartışma yürütülür.
8 《人参精》Ginseng Ruhu: Şifalı bitkiler, doğaüstü dönüşüm ve insan-doğa ilişkisi üzerine bir masal metni incelenir.
9 Ara Sınav
10 《长发人》Uzun Saçlı İnsan: Toplum dışına itilmiş karakterler ve farklılıkların kabullenilmesi teması tartışılır.
11 《马头琴》Atbaşlı Enstrüman: Müzik, yas ve dostluk temaları üzerinden şekillenen bu anlatı geleneksel kültürel değerlerle ilişkilendirilir.
12 《出蛟记》Ejderhayı Kovma Hikâyesi: Doğa felaketleri, mitolojik yaratıklar ve insanın doğayla mücadelesi anlatı çerçevesinde değerlendirilir.
13 《鹦鹉灭火》Yangının Önünü Alan Papağan: Fedakârlık, cesaret ve hayvan kahramanları üzerinden masalın eğitici yönü incelenir.
14 《金斧头,银斧头,铁斧头》Altın Balta, Gümüş Balta, Demir Balta: Dürüstlük, sınanma ve ödüllendirme gibi temalar Propp’un işlevleri ışığında çözümleme konusu yapılır.
15 《神笔马良》Ma Liang''ın Sihirli Fırçası: Yaratıcılık, adalet ve yoksullukla mücadele temaları çerçevesinde güçlü bir kahraman anlatısı analiz edilir.
16 Final sınavı öncesi genel tekrar yapılır.
17 Final Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Masal, efsane, mit ve destan gibi anlatı türlerini birbirinden ayırt edebilir.
2 Çin masallarının temel yapısal unsurlarını (karakter, olay örgüsü, mekân, zaman vb.) açıklayabilir.
3 Çin masalları üzerinden kültürel semboller, değerler ve geleneksel temalar hakkında bilgi sahibi olur.
4 Özgün Çince masal metinlerini okuyarak anlama, çevirme ve yorumlama becerisi kazanır.
5 Masal metinleri üzerinde tip çözümlemesi ve yapısal analiz yapabilir.
6 Masallar üzerinden ahlaki, felsefi ve toplumsal temaları tartışabilir.
7 Çin edebiyatının sözlü kültüre dayalı yönünü anlamlandırarak farklı kültürlere karşı eleştirel ve saygılı bir bakış geliştirir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çince ses tonları, anlambilim, biçembilim, sözdizimi ve dilbilgisi kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Çin yazısının kökeni, evrimi, yazım kuralları ve sözcük anlamlarını öğrenir.
3 Çince konuşma, okuma, dinleme becerisi edinir ve bu becerisini ulusal ve uluslararası platformlarda kullanabilir.
4 Çin edebiyatının, kültürünün ve tarihinin gelişim süreci ile ilgili bilgi sahibi olur.
5 Dinleme, okuma ve çeviri yoluyla çeşitli tür ve konularda hedef dildeki pasajları veya metinleri kavrar ve analiz eder.
6 Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Edebiyat, kültür, tarih vb. alanında uygulamalı ve kuramsal bilgileri çözümler ve yorumlar.
8 Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
9 Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
10 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgi teknolojilerini kullanır.
11 Çin dili edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasına sahip çıkar.
12 Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Xiao, H. (2001). Zhongguo Gudai Tonghua Gushi (中国古代童话故事). Beijing Daxue Chubanshe. (Ana Kaynak)
Yardımcı Kaynaklar Arıcı, A. F. (2004). “Tür Özellikleri ve Tarihlerine Göre Türk ve Dünya Masalları”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (26). s. 159-169. Çıraklı, M. Z. (2010). “Edebi Türler: Kuramdan Soruna”. Hece (161). s. 78-84 Moran, B. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (7. Baskı). İletişim Yayınları. Propp, V. (2020). Masalın Biçimbilimi. İş Bankası Kültür Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar