Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLASİK ARAP ŞİİRİ Üçüncü Düzey TİB 627 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Öğrenci Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı''''nda Yüksek Lisans derecesine sahip olmalıdır.
Eğitimin Dili Arapça-Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ABDULKADİR BAYAM
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. METİN PARILDI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Süheyla Hale Bayırbaş
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Klasik Arap şiiri hakkında bilgi sahibi olmak, nazım birimleri ve biçimleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Tanımı Arap şiirinin başlangıcı kabul edilen Cahiliye döneminden Abbasiler döneminin sonuna kadar devam eden süreçte Arap şiiri hakkında bilgi vermeyi, şiirin şekil, konu ve üslubunda meydana gelen değişiklikleri ele alan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Şiirin tanımı, diğer edebi türlerden farkı, lafız, mana, vezin özellikleri.
2 Arap şiirinin doğuşu, ilk şiir örnekleri
3 Cahiliyye dönemi Arap şiiri; Muallakat şiirleri; Şiirin genel özellikleri.
4 İmru'u'l-Kays, Lebid b. Rebi'a, Züheyr b. Ebi Sülma ve Tarafe'nin şiirlerinden örnekler; Temel şiir konuları: Gazel/nesib, fahr, medh, hiciv, mersiye
5 Aruz vezni, aruz bahirleri, veznin şiir açısından önemi, aruzla ilgili kavramlar ve bir şiirin vezninin bulunması..
6 Muhadram şairler ve şiirlerinden örnekler. Hassan b. Sabit, Hansa, Ka'b b. Züheyr ve şiirleri
7 İslam'ın şiire yaklaşımı. İslamla birlikte şiirlerin sözcük yapısı ve konularında ortaya çıkan değişiklikler.
8 Müslüman şairler ve şiirlerinden örnekler.
9 Emeviler dönemi şiirinin genel özellikleri. Siyasi şiir (nekaiz) ortaya çıkışı. Yeni şiir konuları. Gazel ve platonik aşk şiirleri.
10 Cerir, el-Ferazdak, el-Ahtal ve er-Râî gibi şairlerin şiirlerinden örnekler.
11 Abbasiler dönemi (H. 151-628) Arap şiirinin özellikleri. Neo klasik şiir, eski ve yeni şiir akımları arasındaki sürtüşmeler.
12 I. Abbasi asrında şiir II. Abbasi asrında şiir Ebu Nuvas, Ebu Temmam ve Buhturi'den örnek şiir tahlilleri
13 III. Abbasi asrında şiir; Arap şiirinin altın dönemi Mütenebbi ve Ebu'l-Ala el-Mearri'den şiir örnekleri
14 IV. Abbasi asrında şiir. Şairlerden seçme şiirler ve tahlilleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan öğrenci toplumsal yaşam ile edebiyat arasındaki bağıntıyı, Arap toplumu işe şiir arasındaki ilişkinin ne denli kuvvetli olduğunu kavrar.
2 İlk ortaya çıkışından Abbasiler döneminin sonuna kadar Arap şiirinin geçirdiği değişimleri, yaşanan dönemlere göre şiirin özelliklerini kavrar.
3 Şiir konuları hakkında bilgi sahibi olur; okuduğu bir şiirin konusunu tespit edebilir.
4 Arap Aruz vezni hakkında bilgi sahibi olur; okuduğu bir şiirin veznini ve bahrini bulabilir.
5 Arap Edebiyatının geçirdiği dönemlere göre kaside, gazel, mersiye, platonik şiir gibi yeni edebi türler hakkında bilgi sahibi olur.
6 Klasik Arap şiirinin Tefsir, Hadis, Kelam ve Fıkıh gibi İslami ilimler açısından taşıdığı önemi kavrar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Veteriner Hekimliğin her alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir,
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir,
3 Doğru bir tanı için yeterli klinik ve laboratuar bilgi birikimi ve becerisi kazanır, elde ettiği verileri değerlendirebilir,
4 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle çözüm üretebilir ve uygun sağaltım yöntemlerini kullanabilir,
5 Birey ve sürü sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir,
6 Hayvan yetiştirme ve beslenme ilkeleri ile hayvan ıslahı konularında yeterli bilgi ve deneyim kazanır,
7 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır,
8 Veteriner hekimlik ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir,
9 Meslektaşları, diğer meslek mensupları hasta sahibi ve işverenler ile iyi iletişim kurabilir,
10 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır,
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Nihad M. Çetin, Eski Arap Şiiri, İst. Ün. Edebiyat Fak. Yay. 1974. 2. Selected poems from Mufaddaliyyat, Esmaiyyat, Cemhera 3. Arap Edebiyatı Tarihi, Ahmet Suphi Furat, Ömer Ferruh, Ahmet Hasan Zeyyat, Mustafa Sadık er-Rafii
Yardımcı Kaynaklar Sofas of the leading poets of Arabic Literature and it's annotates according to the periods; for examples İmru'u'l-Kays, Züheyr, A'şa, Lebid, Tarafe, Haris b. Hillize, Ebu Temmam, Ebu Nuvas, Buhturi, Mütenebbi, Ebu Amr b. el-Ala, İbnu'r-Rumi...

Ders İle İlgili Dosyalar