Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KÜLTÜRDE FEMİNİZM İkinci Düzey KAÇ 520 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Zeliha Nilüfer Nahya
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, sosyokültürel yaşamı feminist yaklaşım ve yöntem çerçevesinde yorumlayabilmektir. Bu çerçevede, öncelikle kültür ve toplumsal cinsiyet kavramları farklı disiplinlerin katkı sunduğu kuramsal ve kavramsal tartışmalarla ele alınmaktadır. Ardından feminist epistemoloji ve yöntem bağlamında, feminist eleştiriyi anlamak hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Sosyokültürel yaşamda toplumsal cinsiyet rolleri, bu rollerin kültürel yaşam içinde üretiliş, sürdürülüş ve değiştiriliş biçimleri incelenmekte ve feminist eleştiriyle değerlendirilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Derse Giriş
2 Kültür nedir?
3 Feminizm ve Kültürü Anlamak
4 Feminist Epistemoloji ve Yöntem
5 Feminist Etnografi
6 Kültür ve Kadınlık
7 Kültür ve Erkeklik
8 Ara Sınav Haftası
9 Diğer Feminist Kuramlar ve Kültür
10 Beden ve Kültür
11 Cinsiyete Dayalı İşbölümü
12 Üretim ve Cinsiyet
13 Yerleşim ve Roller
14 Araştırma Sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kültür ve toplumsal cinsiyet kavramları hakkında farklı disiplinlerin katkılarını öğrenir.
2 Beden, işbölümü, üretim alanlarında feminist eleştiri ile değerlendirme yapma kabiliyeti kazanır.
3 Sosyokültürel yaşamdaki toplumsal cinsiyet rollerini, ilişkilerini öğrenir ve inceler.
4 Türkiye’deki toplumsal cinsiyet rolleri ve ilişkilerini hakkında eleştirel yorum yapabilme yeteneği kazanır.
5 Toplumsal cinsiyet ve kültür kapsamındaki konularda alan çalışması deneyimi edinir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 13 3 39
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 9 9
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bora, Aksu. 2010. Kadınların Sınıfı Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası. İstanbul: İletişim. Butler, Judith. 2008. Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, İstanbul: Metis. Civelek, Yaprak. 2013. “Kırmızı Kuşağın Kuramsallığı: Ataerkil Söylem ve Anadolu Kırsalında Kadın” Doğu Batı- Toplumsal Cinsiyet Özel Sayısı 2. 87-121. Çakır, Serpil ve Necla Akgökçe. 1996 Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul:Sel. Çaylı Rahte, Emek. 2009. “Feminist Etnografi/Kadın Çalışmalarında “Birincil Kaynak” Sorunu: “Medyatik” Bir Alan Araştırmasında Engeller ve Çözüm Olanakları” Kadın Belleğini Oluşturmada Kaynak Sorunu. Ed. F. Türe & B. Talay Keşoğlu. İstanbul. 323-335. Kandiyoti, Deniz. 2011. Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler. İstanbul: Metis. Mies, Maria. 2011. Ataerki ve Birikim. Ankara: Dipnot. Özyeğin, Gül. 2005. Başkalarının Kiri: Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri. İstanbul: İletişim. Reiter, R. Rayna (ed.). 2016. Kadın Antropolojisi. Ankara: Dipnot. Sancar, Serpil. 2010. Erkeklik: İmkansız İktidar. İstanbul: Metis. Yuval-Davis, Nira. 2014. Cinsiyet ve Millet. İstanbul: İletişim.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar