Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GIDA KİMYASI I İkinci Düzey VBH 550 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SERHAT AL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. YELİZ YILDIRIM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Gıdaların önemli bileşenlerin irdelenmesi ve gıda işleme sırasında bunlarda meydana gelen değişiklerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Gıda kimyasına giriş, makro ve mikro gıda molekülleri, karbonhidratlar, lipitler, proteinlerin önemli reaksiyonları ve bileşenleri, mineral maddeler ve vitaminler, su, enzimler gibi önemli konuları iredeler.

Dersin İçeriği
1 Gıda kimyası ve önemi, besin bileşenlerinin sınıflandırılması
2 Şekerler, monosakkaritler, yapıları ve dönüşümleri
3 Monosakkaritlerin türevleri
4 Glikosit bağları ve gıdalardaki önemi, oligo sakkaritler
5 Şekerlerin bozunma reaksiyonları
6 Polisakkaritler, nişasta ve yapıları
7 Pektinler ve yapısı, polisakkarit analizleri
8 Lipidler ve yağ asitleri, yağların acılaşma reaksiyonları
9 Trigliseritler ve yapıları
10 Proteinler, amino asitler, protein yapısı ve analizleri
11 Proteinler, amino asitler, protein yapısı ve analizleri
12 Süt ve sütün misel yapısı
13 Et, etin protein yapısı, bozunması, pH ve önemi
14 Et, etin protein yapısı, bozunması, pH ve önemi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Gıdaların kimyasal yapısı ile ilgili genel çerçeve
2 Gıda teknolojilerinde ham madde kimyası ve meydana gelen değişimler
3 Hayvansal kaynaklı gıdalarda meydana gelen değişimlerin fizyolojik olarak yorumlanması
4 Muhafaza koşullarının gıdalarda meydana getirdiği kimyasal değişimler
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 10 20
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İnternet Erişimi
Yardımcı Kaynaklar Prof.Dr.M.Tayar, Prof.Dr.R.Çıbık (2013). Gıda Kimyası. Dora Yayıncılık

Ders İle İlgili Dosyalar