Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YAPAY ZEKA İkinci Düzey İŞL 530 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ.DR. LALE ÖZBAKIR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Teorik anlatım
Dersin Amacı Dersin amacı öğrenciye bilgi tabanlı problem gruplarında farklı çözüm yaklaşımlarının kazandırılmasıdır.
Dersin Tanımı Yapay Zekanın Tanımı, Tarihçesi, Akıllı Ajanlar, Problem Çözme, Danışmanlı/Danışmansız Arama Yöntemleri, Bulanık Mantık, Makine Öğrenme, Yapay Sinir Ağları, Genetik Algoritmalar ve diğer zeki optimizasyon teknikleri

Dersin İçeriği
1 Yapay Zeka nedir, Akıllık Ajanlar
2 Problem çözme yaklaşımları, metodoloji
3 Arama algoritmaları
4 Uzman sistemler
5 Makine öğrenme teknikleri
6 Yapay sinir ağları
7 Zeki optimizasyon teknikleri
8 Populasyon tabanlı meta-sezgisel yöntemler
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Problemin analitik yöntemler ile analizini gerçekleştirebilme becerisi
2 Problem karmaşıklığını belirleyebilme becerisi
3 Arama algoritmalarını uygulayabilme becerisi
4 Yapay sinir ağı tasarlayabilme becerisi
5 Probleme uygun çözüm algoritmalarını belirleyebilme, geliştirme ve uygulayabilme becerisi
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
2 Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
3 Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
4 Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
5 Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
6 Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
7 İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
8 Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
9 İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
10 Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
11 Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
12 Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
13 Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
14 Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
15 İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
16 İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 4 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Russell and Norvig. Artificial Intelligence: A Modern Approach
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar