Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM ÖNCESİ TÜRK DİNİ Üçüncü Düzey FDB634 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun GÜNGÖR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Türklerin İslam öncesinde sahip oldukları inançların ve bunların İslam sonrası inanç ve uygulamalara etkilerinin öğrenilmesidir.
Dersin Tanımı Öğrenci, Eski Türk inançları ile ilgili kavramları öğrenme ve yerli yerinde kullanma becerisi kazanır. Saha araştırmalarının problemlerinin bilincinde olarak verimli çalışma metotları geliştirir. Eski Türk inançları ile İslamiyet arasındaki bağlantıyı çözer. Şamanizm hakkında bilgi sahibi olur ve Günümüzde yaşayan bazı halk inanışlarının kaynağını tespit eder.

Dersin İçeriği
1 Türklerin İslam öncesi inançları ile ilgili araştırmalar
2 Geleneksel Türk Dini
3 Türkler ve Çin dinleri
4 Türkler ve İran Dinleri
5 Türkler ve Hint Dinleri
6 Türkler arasında Hıristiyanlık ve Yahudilik
7 Türklerin İslam'a girişi
8 İslamlaşmada etkili olan faktörler
9 Geleneksel Türk Dini ve İslam
10 İslam Öncesi Türk İnançları ve Alevi-Bektaşi geleneği
11 İslam öncesi inançların günümüz halk inanışları ve uygulamalarına etkileri
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türklerin İslam öncesi sahip oldukları inançları tanır.
2 Geleneksel Türk dininin özelliklerini öğrenir.
3 Geleneksel Türk inançları ile İslam dini arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder.
4 Geleneksel Türk dininin İslam sonrası halk inanç ve uygulamalarına etkilerini değerlendirir.
5 Günümüz halk inançlarının İslam öncesi Türk gelenek ve inançlarındaki köklerini analiz eder.
6 Günümüz dini sorunlarını Türk din tarihi konusundaki bilgilerini kullanarak yorumlayabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2 Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3 Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4 Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5 Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6 Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8 Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9 Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11 Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13 Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ünver GÜNAY, Harun GÜNGÖR, Türk Din Tarihi, Kayseri, 1998; Fuat KÖPRÜLÜ, Türk Tarih-i Dinisi, Ankara, 2005.
Yardımcı Kaynaklar Harun GÜNGÖR, "Geleneksel Türk Dininde Din Anlayışı", Dinler Tarihi Araştırmaları II, Ankara, 2000. Mustafa ERDEM, "Geleneksel Türk Dini ve İslam", Dini Araştırmalar, Eylül-Aralık 1998.

Ders İle İlgili Dosyalar