Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU TÜRK SANATI KAYNAK VE SORUNLARI II Üçüncü Düzey ST 604 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. KERİM TÜRKMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Anadolu Selçuklularından sonra kurulan Beyliklerin ortaya koyduğu sanat eserlerinin irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Anadolu’da Selçuklulardan sonra ortaya çıkan beyliklerden Germiyanoğulları, Menteşeoğulları, Karesioğulları, Aydınoğulları Çandaroğulları ve Hamidoğulları döneminde inşa edilen tarihi yapıların (cami, medrese, türbe kervansaray vb.) plan tipleri, fonksiyonları, mimari ve tezyini özellikleri.

Dersin İçeriği
1 Beylikler Dönemi kavramı
2 14. yüzyıl Anadolu Beylikleri dönemi siyasi, sosyal ve kültürel ortam I
3 14. yüzyıl Anadolu Beylikleri dönemi siyasi, sosyal ve kültürel ortam II
4 Selçuklu-Anadolu Beylikleri Mimarisi: Yapısal çözümlemeler I
5 Selçuklu-Anadolu Beylikleri Mimarisi: Yapısal çözümlemeler II
6 Karamanoğulları Beyliği; siyasi ve kültürel ortam
7 Selçuklu-İlhanlı-Memluk-Karamanoğulları sanat ilişkileri
8 ARASINAV
9 Hamidoğulları-Germiyanoğulları Beylikleri sanatı ve mimarisi sorunları
10 Dulkadiroğulları ve Ramazanoğulları sanat ilişkileri
11 Candaroğulları Beyliği mimarisi sorunları
12 Aydınoğulları, Menteşeoğulları ve Saruhanoğulları Beylikleri mimarisi: yapısal çözümlemeler I
13 Hafta Aydınoğulları, Menteşeoğulları ve Saruhanoğulları Beylikleri mimarisi: yapısal çözümlemeler II
14 Hafta Osmanoğulları Beyliği mimarisi ve sorunları: Yapısal çözümlemeler
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Beylikler Dönemi öncesi Anadolu'nun siyasi ve kültürel ortamını tartışır.
2 Anadolu Beylikler döneminin siyasi ve kültürel ortamını tartışır.
3 Anadolu Beylikler dönemi mimarisinin gelişim ve değişim sürecini sorgular.
4 Anadolu Beylikler Dönemi mimarisinin plan tipi, malzeme-teknik, üslup ve bezeme özelliklerini tanımlar.
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
2 Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3 Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
4 Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
5 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
6 Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
7 Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
8 Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
9 Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
10 Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 10 20
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 10 30
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Bakırer, Ö.,Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı I- II Ankara, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1981; Mülayim, S.,Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler,Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1982. Ögel, S., Anadolu Selçuklularının Taş Tezyinatı, TTK Yayınları, Ankara, 1966 Ögel, S., Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, Güven Matbaası, İstanbul, 1986. Öney, G., Anadolu Selçuklu Mimarisinde Süsleme ve El Sanatları, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara, 1978 Schneider, G. (1980), Geometrische Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert. Sözen, M., Anadolu Kentleri, İstanbul: Doku Yayınevi, 1971

Ders İle İlgili Dosyalar