Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK DİLİ-II Birinci Düzey TDL 102 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı OKUTMAN NESİBE DİDEM KOÇAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Yükseköğrenimini tamamlamış olan her gence, ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek; öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak ve ana dili şuuruna sahip gençler yetiştirmektir.
Dersin Tanımı -

Dersin İçeriği
1 cümle bilgisi; Türkçede kelime grupları, cümlenin unsurları, cümle tahlili ve uygulaması.
2 Anlatım ve cümle bozuklukları, bunlara dâir örnekler ve metin incelemeleri.
3 Örnek metin incelemesi: hikâye, roman.
4 - Kompozisyonla ilgili genel bilgiler; kompozisyon yazmada kullanılacak plân ve uygulaması, sözlü kompozisyon türleri ve uygulaması.
5 - Örnek metin incelemesi: şiir, hikâye.
6 - Kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulaması. - Yazılı kompozisyon türleri ve uygulaması.
7 - Sınav öncesi genel tekrar, genel değerlendirme.
8 - Sınav öncesi genel tekrar, genel değerlendirme.
9 - Bilimsel yazıların hazırlanmasında uyulacak kurallar (, makale, tebliğ vb.).
10 - Form yazı örnekleri (rapor, tutanak, dilekçe).
11 - Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi ve retorik uygulamaları.
12 - Türk ve dünya edebiyatlarından ve düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinlere dayanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma-yazma yeteneğinin geliştirilmesi, bununla ilgili retorik uygulamaları.
13 - Türkçenin güncel meseleleri ve konu üzerinde tartışmalar.
14 - Retorik uygulama
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Alan için yazı türlerini ve edebiyatların geniş çeşitlerini tam anlamıyla bilir.
2 Edebiyatın ve edebi türlerin başlıca geleneklerini bilir ve dilin ve türün biçimsel elementlerinin anlamı nasıl şekillendirdiğini anlama yolları geliştirir.
3 Yazmada veya konuşmada anlama, analiz etme ve edebi eserleri yorumlamayı göstermek için, çok çeşitli İngilizce edebi eserleri eleştirel ve yeterli bir şekilde okumak için gerekli yaratıcı ve analitik becerilerine sahiptir.
4 Başlıca eserlerin, dilin geleneklerinin ve İngilizce yazılan edebiyatın, sosyal, kültürel, teorik ve tarihi bağlamda bilgi ve idrâkını gösterir.
5 Edebiyatı ve yazmayı keşfetmede uygun tekniklerin kullanımında yetkindir.
6 Yüksekokullarda edebiyatla ilgili alanlara tam olarak hazırlanabilmek için eleştirel ve yaratıcı yeteneklere sahiptir.
7 Sanat, basın, yayın, gazetecilik, eğitim, iş, çeviri, yaratıcı ve profesyonel yazma gibi edebiyatla ilgili alanlarda işe alınmak için gerekli yetenek, beceri ve niteliklere sahiptir.
8 Dili bir sistem olarak anlar ve dilbilimsel metotları her seviyede kullanarak dilbilim birimlerini çözümleyebilir.
9 Özellikle İngilizce ve Türkçe gibi dillerin doğal yapısının ses bilimsel, biçim bilimsel, söz dizimsel, anlamsal ve edimsel analizini yapabilir.
10 Dilbilimsel teorilerin genel bir anlayışına sahiptir ve dilbilimsel teorileşmenin üzerindeki son tartışmaları takip eder.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3 Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4 Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5 İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6 Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7 Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8 Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9 İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10 Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11 İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 1 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 15 1 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar akülte ve Yüksekokulları İçin Türk Dili Ders Kitabı Dr. Mehmet Sarı

Ders İle İlgili Dosyalar