Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇİN SİNEMASI Birinci Düzey ÇDE315 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ DİDEM YILMAZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ DİDEM YILMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu ders, Çin sinemasının tarihsel gelişimini, estetik özelliklerini ve toplumsal bağlamını incelemeyi amaçlamaktadır. Ders, Çin film endüstrisinin erken dönemlerinden günümüz çağdaş yapımlarına kadar uzanan süreçte, politik, ekonomik ve kültürel dinamiklerin sinemaya nasıl yansıdığını analiz etmeyi hedefler. Öğrenciler, Çin sinemasının önemli akımları, yönetmenleri ve temaları hakkında bilgi edinerek, filmleri hem sanatsal hem de tarihsel bağlamda eleştirel bir perspektifle değerlendirme becerisi kazanacaktır. Bu ders, Çin sinemasının tarihsel gelişimini, önemli akımlarını ve toplumsal bağlamını kapsamlı bir şekilde ele alır. İlk olarak, sessiz film döneminden başlayarak Çin film endüstrisinin evrimini ve farklı dönemlerdeki sinema anlayışlarını inceler. Solcu sinema (1930’lar), Yeni Çin Sineması (1949 sonrası), Kültür Devrimi dönemi filmleri, Beşinci ve Altıncı Kuşak yönetmenler gibi önemli akımlar dersin temel konuları arasındadır. Çin sinemasının siyasi ve toplumsal olaylarla olan ilişkisi, sansür politikaları, propaganda filmleri ve ekonomik reformların sinemaya etkisi gibi unsurlar üzerinden değerlendirilir.
Dersin Tanımı Bu ders, Çin sinemasının tarihsel gelişimini, estetik özelliklerini ve toplumsal bağlamını disiplinlerarası bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlar. Çin film endüstrisinin sessiz sinema döneminden başlayarak günümüze kadar geçirdiği dönüşüm, önemli sinema akımları ve yönetmenler üzerinden ele alınır. Ders kapsamında 1930’ların Solcu Sineması, 1949 sonrası Yeni Çin Sineması, Kültür Devrimi dönemi filmleri, Beşinci ve Altıncı Kuşak yönetmenlerin eserleri ile çağdaş yapımlar değerlendirilir. Çin sinemasının politik ideoloji, sansür, propaganda, modernleşme, toplumsal cinsiyet ve kimlik gibi temalarla ilişkisi filmler üzerinden çözümlenir. Öğrenciler, seçilen filmler aracılığıyla hem tarihsel hem de sanatsal bağlamda eleştirel analiz becerisi geliştirir; Çin sinemasının yerel ve küresel düzeydeki etkilerini kavrar.

Dersin İçeriği
1 Tanışma, dersin tanıtımı ve giriş -Genel hatlarıyla Çin Sineması -Dersin müfredatı ve ölçme yöntemleri - Sınav/Ödev konularının seçimi hakkında bilgilendirme
2 Sinema Sanatı ve Sinemanın Doğuşu -Sinema nedir? Temel kavramlar ve anlatım teknikleri -Sinemanın doğuşu ve erken dönem gelişimi (Lumière Kardeşler, Georges Méliès) -Sessiz sinema dönemi ve dünya sinemasının ilk büyük akımları
3 Dünya Sinemasının Tarihi ve Gelişimi -Klasik Hollywood Sineması ve anlatı yapısı -Avrupa sanat sineması ve Yeni Dalga hareketleri -Asya sinemasının doğuşu: Japon, Hint ve Çin sinemalarının erken dönemleri.
4 Çin Sinemasının Doğuşu Sessiz Film Dönemi (1896-1930’lar) -Çin’de sinemanın ortaya çıkışı ve ilk film gösterimleri -Erken dönem Çin sinemasında Batı etkileri -Sessiz filmler ve Shanghai film endüstrisinin yükselişi
5 1930’lar ve Solcu Sinema Hareketi -Solcu sinemanın doğuşu ve toplumsal gerçekçilik -Shanghai sinema endüstrisi ve propaganda filmleri -Örnek film incelemesi: Yaşamak (活, 1994)
6 1949 Sonrası: Yeni Çin Sineması Mao Dönemi (1949-1966) -Çin Halk Cumhuriyeti’nin kuruluşu ve sinema politikaları -Mao dönemi sineması: Propaganda ve sosyalist gerçekçilik -Örnek film incelemesi: The Eight Hundred (八佰, 2020)
7 Kültür Devrimi ve Sinema (1966-1976) -Kültür Devrimi’nin sanata ve sinemaya etkisi -“Model Dramalar” (样板戏) ve sansür -Kültür Devrimi dönemi propaganda filmlerinin analizi
8 Reform Dönemi Beşinci Kuşak Yönetmenler (1980’ler) -Çin’de ekonomik reformlar ve sinemada değişim -Beşinci Kuşak yönetmenler: Zhang Yimou, Chen Kaige ve diğerleri -Örnek film incelemesi: Kızıl Darı Tarlaları (红高粱, 1987)
9 Ara Sınav
10 Altıncı Kuşak ve Bağımsız Sinema (1990’lar - 2000’ler) -Altıncı Kuşak yönetmenler: Jia Zhangke, Wang Xiaoshuai ve diğerleri -Çin’de sansür ve bağımsız sinema hareketi -Örnek film incelemesi: Our Times (我的少女時代, 2015)
11 Hong Kong Sineması: Dövüş Sanatları ve Aksiyon Filmleri -Bruce Lee ve kung fu filmlerinin küresel etkisi -John Woo ve aksiyon sineması -Örnek film incelemesi: Better Tomorrow (英雄本色, 1986)
12 Wong Kar-wai ve Sanatsal Çin Sineması -Wong Kar-wai’nin sinema dili ve anlatı teknikleri -Modernleşme ve nostalji temaları -Örnek film incelemesi: Better Days (少年的你, 2019)
13 Çin Sinemasında Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Temsili -Kadın yönetmenler ve feminist sinema -Çin sinemasında kadın karakterlerin evrimi -Örnek film incelemesi: Raise the Red Lantern (大红灯笼高高挂, 1991)
14 Çin Sinemasında Modernleşme, Kentleşme ve Göç -Kentleşme ve ekonomik dönüşümün sinemaya yansımaları -Çin sinemasında işçi sınıfı ve göçmen işçiler
15 Çin Sinemasının Küresel Etkisi ve Film Festivalleri -Çin filmlerinin uluslararası festivallerdeki yeri -Oscar ödülleri, Cannes ve Berlinale’de Çin yapımları -Çin’in yumuşak gücü ve kültürel diplomasi
16 Final Sınavı Hazırlığı Ders boyunca işlenen konular üzerinden genel tekrar yapılır. Soru-cevap ve örnek sınav uygulamalarıyla pekiştirme yapılır.
17 Final Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çin sinemasının tarihsel gelişimini ve önemli akımlarını açıklayabilir.
2 Çin sinemasının siyasi, toplumsal ve ekonomik bağlamlarla ilişkisini analiz edebilir.
3 Çin filmlerinde kullanılan temalar, anlatı teknikleri ve görsel estetik üzerine eleştirel değerlendirmeler yapabilir.
4 Çin sinemasında toplumsal cinsiyet, modernleşme, göç ve kimlik gibi konuların nasıl işlendiğini tartışabilir.
5 Çin sineması ile diğer ulusal sinema akımları arasında karşılaştırmalı değerlendirmeler yapabilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çince ses tonları, anlambilim, biçembilim, sözdizimi ve dilbilgisi kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Çin yazısının kökeni, evrimi, yazım kuralları ve sözcük anlamlarını öğrenir.
3 Çince konuşma, okuma, dinleme becerisi edinir ve bu becerisini ulusal ve uluslararası platformlarda kullanabilir.
4 Çin edebiyatının, kültürünün ve tarihinin gelişim süreci ile ilgili bilgi sahibi olur.
5 Dinleme, okuma ve çeviri yoluyla çeşitli tür ve konularda hedef dildeki pasajları veya metinleri kavrar ve analiz eder.
6 Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Edebiyat, kültür, tarih vb. alanında uygulamalı ve kuramsal bilgileri çözümler ve yorumlar.
8 Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
9 Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
10 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgi teknolojilerini kullanır.
11 Çin dili edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasına sahip çıkar.
12 Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Zhang, Y. (2004). Chinese National Cinema. Routledge. (Bölüm 1-2) Pickowicz, P. G. (1993). Chinese Cinema: From the Silent Era to the 1949 Revolution. Clark, P. (1987). Chinese Cinema: Culture and Politics Since 1949. Wu, Y. (2014). Cultural Revolution Model Plays and the Politics of Modernization in China. Zhang, Y. (2002). Screening China: Critical Interventions, Cinematic Reconfigurations, and the Transnational Imaginary in Contemporary Chinese Cinema. Berry, C., & Farquhar, M. (2006). China on Screen: Cinema and Nation. Bordwell, D. (2000). Planet Hong Kong: Popular Cinema and the Art of Entertainment. Rojas, C., & Chow, R. (2013). The Oxford Handbook of Chinese Cinemas. Zhang, X. (2016). Chinese Cinema and the Economic Reform Era. Berry, C., & Lu, X. (2005). The New Chinese Documentary Film Movement. Teksoy, R. (2005). Rekin Teksoy''un Sinema Tarihi- Birinci Cilt (s. 571). İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık.

Ders İle İlgili Dosyalar