Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GECEKONDU YERLEŞMELERİ İkinci Düzey ŞBP619 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. EBRU KAMACI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ---
Dersin Veriliş Şekli Teori ve uygulama
Dersin Amacı Bu derste amaçlanan Türkiye kentlerinin kentleşme süreçlerinin 1950’li yılların başından itibaren önemli aktörlerinden biri olan “gecekondu” gerçeğini sosyo-mekansal süreçler dahilinde okumaktır. Yasa-dışı üretilen yaşam alanı olmanın ötesinde, gecekondu-kent, gecekondu-kentleşme, gecekondu-göç, gecekondu-yoksulluk, gecekondu-konut ve gecekondu-sosyal ayrışma ilişkisi üzerine katılımcıların farkındalığını arttırmak dersin diğer bir amacıdır.
Dersin Tanımı Gecekondu Yerleşmeleri

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve Derse Giriş
2 Gecekondu nedir, ne değildir? Farklı yaklaşımlar üzerinden gecekondu olgusuna bakmak
3 Gecekondu nedir, ne değildir? Farklı yaklaşımlar üzerinden gecekondu olgusuna bakmak
4 Kentleşme, Göç ve Gecekondu olgusu
5 Konut Politikaları ve Kentleşme Bağlamında Gecekondu
6 Kentsel Yoksulluk, Dönüşüm ve Kentsel Ayrışma Üçgeninde Gecekondu ve Gecekondu(lu)
7 ARA SINAV
8 Gecekondu’nun Türkiye Serüveni 1: 1950 öncesi, ilk ve biricik gecekondu yerleşmeleri
9 Gecekondu’nun Türkiye serüveni 2: 1950-1980 dönemi Ulus devletin gecekonduları
10 Gecekondu’nun Türkiye serüveni 3: 1980-2000 dönemi, neoliberal politikaların gündemindeki kentleşme ve bu süreçte gecekondu’nun tavrı
11 2000 sonrasında Gecekondu’ya ne oldu?- Sosyo-mekansal süreçler bağlamında gecekondu ve dönem dinamiklerinin tartışılması
12 2000 sonrasında Gecekondu’ya ne oldu?- Eski gecekondu alanlarında yeni kentsel dönüşüm projeleri ?
13 Odev teslimleri ve sunumları
14 Odev teslimleri ve sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Gecekondu olgusu ve kentleşme ilişkisini kavramak
2 Gecekondu olgusunun sosyal, ekonomik, politik ve kültürel yanlarına ilişkin fikir sahibi olmak
3 Türk kentleşmesine ilişkin son dönem tartışmalara ilişkin farkındalık geliştirmek
4 Akademik araştırma, yazma ve sunma becerisini geliştirmek
5 .
6 .
7 .
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
Ödevler 3 1 3
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 4 16
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 30
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ---
Yardımcı Kaynaklar Adaman, F. ve Keyder, Ç, Türkiye’de Büyük Kentlerin Gecekondu Ve Çöküntü Mahallelerinde Yaşanan Yoksulluk Ve Sosyal Dışlanma: http://www.hic-mena.org/documents/study_turkey_tr.pdf Çakır, S. (2011), Tu¨rkiye’de Göç, Kentleşme/Gecekondu Sorunu ve Üretilen Politikalar, Süleyman Demirel Universitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, No.23, p.209-222 Erder, S., (1996), İstanbul’a bir kent kondu, Ümraniye, İletişim Yayınları, İstanbul Erdoğan, N.(2007) Yoksulluk Halleri, İletişim Yayınları.,İstanbul Ersoy, M. (1994), Kente Göç Eden Nüfusun Konut Sorunu, Konut 94, Batıkent Konut Üretim Yapı Koop Yayını, 1994, Ankara, ss.59-66 http://www.melihersoy.com/wp-content/uploads/2012/04/Kente-Göç-Eden-Nüfusun-Konut-Sorunu-.pdf Işık,O. ve Pınarcıoğlu, M. (2003) Nöbetleşe Yoksulluk, İletişim Yayınları, İstanbul Kazgan, G. (1999). 75 Yılda Köylerden Şehirlere, 1980 lerde Türk Tarımında Yapısal Değişme, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul Keleş, R. (1983),100 soruda Türkiye'de kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınları Şenses, F., (2001), Küreselleşmenin Öteki Yüzü Yoksulluk, İletişim Yayınları İstanbul Şenyapılı, T., (1981), Gecekondu, Çevre İşçilerin Mekanı, ODTÜ, Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara Şenyapılı, T. (2004), Baraka" dan gecekonduya: Ankara'da kentsel mekânın dönüşümü: 1923-1960, İletişim Yayınları Şenyapılı, T. ve Türel, A. (1996), Ankara'da Gecekondu Oluşum Süreci ve Ruhsatlı Konut Sunumu, Batıbirlik Yayınları, Ankara Özler, S.İ (2000), Politics of the Gecekondu in Turkey: The political choices of urban squatters in national elections, Turkish Studies, Vol.1, Issue:2, p.39-58 Tekeli, İ. 2008. Göç ve Ötesi, İlhan Tekeli Toplu Eserler 3, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul Yörükan, T. (2006), Gecekondular ve gecekondu bölgelerinin sosyo-kültürel özellikleri, Nobel Yayınları, İstanbul

Ders İle İlgili Dosyalar