Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OKSİDATİF STRES VE ANTİOKSİDAN SAVUNMA Birinci Düzey EBK624 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Ders teorik konularda yogunlaşır. Herbiri ellişer dk. olan haftada üç ders yapılır. Bu derste serbest radikallerin endojen-eksojen oluşumu ve hücreler üzerine olan etkileri vurgulanır. Ayrıca, serbest radikaller üzerine antioksidan savunma sistemi etkileri bu derste vurgulanacaktır. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere organizma elemanları ve biyomoleküller üzerine serbest radikal etkilerini ve antioksidan savunma sistemini öğrencilere öğretmektir.
Dersin Tanımı Bu derse sadece lisansüstü öğrenciler kabul edilebilir.

Dersin İçeriği
1 Antioksidanlara giriş, serbest radikaller, temel kavramlar, terimler, tanımlamalar vs…
2 Oksijen türevli serbest radikaller
3 Nitrojen türevli serbest radikaller
4 Serbest radikallerin endojen ve eksojen oluşumu
5 Oksijen-nitrojen türevli serbest radikallerin etkileri. Protein oksidasyonu, lipid peroksidasyonu
6 ARA SINAV
7 Oksidatif stress ve antioksidan denge. Serbest radikal hasarına karşı antioksidan savunma ve antioksidanların serbest radikalleri temizleme etkisi.
8 Bazı antioksidanlar: Vitamin A, vitamin C, vitamin E, melatonin, lipoik asit.
9 Bazı antioksidanlar: glutatyon, ürik acit, bilirubin, seruloplasmin, albumin, polifenoller ve flavanoidler, selenium ve NO in antioksidan özellikleri.
10 Antioksidan enzimler: SOD, CAT, GPX, glutatyon transferaz, sitookrom oksidaz, etc.
11 Antioksidanlar ve hastalıkdan korunma.
12 DM, kanser, yaşlanma, ateroskleroz, iskemi, vs.. de serbest radikallerin rolü.
13 Serbest radikallerin deneysel olarak son ürün tayinleri.
14 Tartışma: Hastalıklar serbest radikal oluşumunun bir sonucu mudur? Ya da hastalıkların bir sonucu olarak mı serbest radikaller oluşur.
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 öğrencilere organizma elemanları ve biyomoleküller üzerine serbest radikal etkilerini ve antioksidan savunma sistemini öğrencilere öğretmektir.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 5 10 50
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     198
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Donald Armstrong. Oxidative stress biomarkers and antioxidant protocols. Totowa: Humana Press.2002. Kendall B. Wallace. Free radical toxicology. Washington:Taylor & Francis. 1997. Donald Armstrong. Free radical and antioxidant protocols. Totowa: Humana Press.1998. Free radicals and physiopathological effects. Mimoza publishing co., 1995. Nitric oxide, biological functions and toxic effects, Palme publishing co., 2003.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar