Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-I Birinci Düzey MÜZ213 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili temel bilgileri oluşturmak.
Dersin Tanımı Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin işlenişi hakkında genel bilgiler.
2 Basit Makamların özellikleri.
3 Çargâh Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 2 zamanlı Nim Sofyan ve 3 zamanlı Semai usulü.
4 Buselik Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 4 zamanlı Sofyan usulü. 5. Hafta için ödev: Buselik Makam dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
5 Kürdi Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 5 zamanlı Türk Aksağı usulü. 6. Hafta için ödev: Kürdi Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
6 Rast Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 6 zamanlı Yürük Semai usulü. 7. Hafta için ödev: Rast Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
7 Uşşak Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 7 zamanlı Devri Hindi usulü.
8 VİZE HAFTASI
9 VİZE HAFTASI
10 Beyati Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 7 zamanlı Devri Turan usulü. 11. Hafta için ödev: Beyati Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
11 Hicaz Ailesi Makamlarının ve Ortalama Hicaz Dizisinin tanıtımı. Hicaz Ailesi Makamlarının genel yapısı.
12 Hicaz Hümayun Makamının dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 8 zamanlı Düyek usulü. 13. Hafta için ödev: Hicaz Hümayun Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
13 Hicaz Makamının dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 8 zamanlı Müsemmen usulü. 14. Hafta için ödev: Hicaz Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
14 Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
15 Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
16 FİNAL HAFTASI
17 FİNAL HAFTASI
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk Klasik Müziği ses sisteminde değiştirici işaretleri ve bu işaretlerin Batı müziği ses sistemi ile ayrılan yönlerini öğrenir.
2 Türk Klasik Müziğinde kullanılan tam dörtlü,tam beşli olarak adlandırılan çeşni yapılarını öğrenerek nasıl makam oluşturulduğunu ve bunların özelliklerini, birbirlerinden farklı olan yapılarını ayırt eder.
3 Türk Klasik Müziği makam seslendirmesinde temel düzeyde seyir yapar.
4 Türk Klasik Müziği usullerinden küçük usullerde usul vurarak solfej okur.
5 Basit Makamlar’ın özellikleri öğrenerek, Basit Makamlar''da ( Çargah, Buselik, Kürdi, Rast, Uşşak, Beyati, Hicaz Ailesi ve Ortalama Hicaz Dizisi, Hicaz Hümayun, Hicaz)makamsal seyirler ve 2 zamanlıdan 8 zamanlıya kadar olan küçük usullerde solfej okuma ve deşifre yapar.
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.

Ders İle İlgili Dosyalar