Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BARAJLAR Birinci Düzey İNŞ 545 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yüksek Lisans
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. LEVENT LATİFOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ----
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Baraj tiplerinin tanıtılması, projelendirme esaslarının verilmesi, baraj tipinin seçilmesi ve projelendirilmesi. Baraj yapımından önce ve sonra yapılacak diğer yapılar. Baraj haznesinin boyutlandırılması ve işletme sistemleri. Suyun potansiyel ve kinetik enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren tesisler hakkında bilgi vermek
Dersin Tanımı Barajın Tanımı ve Genel Bilgiler, Baraj Haznelerinin Tanımı ve Genel Bilgiler, Baraj Yerinin Seçimi, Baraj Yapılma Amaçları, Barajın Çevreye Etkileri, Barajın Sınıflandırılması, Baraj Tipinin Seçimi, Baraj Tipinin Genel Özellikleri, Ağırlık Barajları, Payandalı Barajlar, Kemer Barajlar, Ağırlık Kemer Barajlar, Enerji Kaynakları, Hidroelektrik Enerjinin Esasları, Hidroelektrik Tesislerin Tasarımı, Açık Kanallar, Galeriler, Basınçlı Borular

Dersin İçeriği
1 Barajın Tanımı ve Genel Bilgiler Baraj Haznelerinin Tanımı ve Genel Bilgiler
2 Baraj Yerinin Seçimi, Baraj Yapılma Amaçları, Barajın Çevreye Etkileri, Barajın Sınıflandırılması
3 Baraj Tipinin Seçimi, Baraja Etki Eden Kuvvetler, Baraj Tipinin Genel Özellikleri
4 Ağırlık Barajları, Payandalı Barajlar
5 Kemer Barajlar, Ağırlık Kemer Barajlar
6 Dolgu Barajların Genel Özellikleri, Toprak Dolgu Barajlar, Kaya Dolgu Barajlar
7 Hidroelektrik Enerji İle İlgili Genel Bilgiler, Tanımlar ve Sınıflandırmalar
8 Hidroelektrik Tesislerin Yapı Tipleri Hakkında Bilgiler Verilmesi
9 Ara Sınavı
10 Bir Hidroelektrik Tesisin Genel Olarak Yapı Elemanlarının Tanımlanması ve Bunlardan Kabartma Tesisleri İle Biriktirme Hazneleri Hakkında Bilgi Verilmesi
11 Önceki Konularla İlgili Uygulamalar
12 Hidroelektrik Tesislerde Su Alma Tesislerinin İncelenmesi
13 Açık Kanallar ve Serbest Yüzlü Galeriler İncelenerek Boyutlandırma Kriterlerinin Verilmesi
14 Basınçlı Galerilerin Boyutlandırması ve Önceki Konularla İlgili Uygulamalar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Barajları ve HES planlayabilir
2 Baraj ve HES inşaatları, baraj tipleri ve HES tipleri gibi bilgileri kazanırlar
3 Rezervuar dizaynı yapabilir
4 Hidroelektrik gibi yenilebilir enerji kaynakları bulabilir
5 Türbinlerin dizaynı ve çalışma sistemlerini öğrenir
6 Baraj tiplerini ve HES’leri karşılaştırabilir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2 Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3 Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5 Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6 Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8 Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9 Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10 Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11 İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12 Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13 Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 7 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 4 7 28
Ara sınavlara hazırlık 1 9 9
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 10
Ödev 0 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Öğretim üyesinin ders notları
Yardımcı Kaynaklar 1. Su Kaynakları Mühendisliği (Beta Yayınevi), N. Ağıralioğlu, C. Erkek, 1993 2. Su Kaynakları Problemleri (İTÜ), N. Ağıralioğlu, C. Erkek, 1995 3. Water-Resources Engineering, Linsley, Franzini, Freyberg, Tchobonglous, 1992 4. Su Kaynakları Mühendisliği (Prof. Dr. Cevat ERKEK, Prof. Dr. Necati AĞIRALİOĞLU)

Ders İle İlgili Dosyalar