Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YENİ GELİŞEN GIDA TEKNOLOJİLERİ İkinci Düzey GDM 545 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA FİNCAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yrd.Doç.Dr.Mustafa Fincan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere, yeni gelişen gıda işleme teknolojileri, bunların geleneksel işleme yöntemlerinden avantajları,uygulanma şekli, önemli ürün/proses parametreleri ve gıda işlemede hitap edebileceği alanlar hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Günümüzde gıdalar yaygın olarak geleneksel gıda işleme yöntemleri ile işlenmekle beraber, bu yöntemlerde önemli kalite kayıpları da olmaktadır.Bu boşluğu doldurmaya yönelik yeni teknolojiler dersin kapsamı alanındadır.Dersin başında gıdaların proseslerle işlenmesi ve dayanıklı hale getirme metodolojisi tanıtılıcak, daha sonra her bir/iki haftada bir yeni teknoloji işlenecektir.Bu kapsamda, yeni teknolojinin en önemli sonuçları,sonucun teorik mekanizması,gıda öğelerini nasıl etkilediği,pratikte nasıl gerçekleştirildiği, kendine has ve ortamla ilgili özel parametreleri ve uygulama potansiyeli olan alanlar üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği
1 Gıdalarda bozulma etmenleri ve gıdaları dayanıklı hale dönüştürme metodolojisi,
2 Dayanıklık sağlamaya yönelik klasik prosesler (ısıtma, dondurma ve kurutma vb), diğer gıda prosesleri
3 Yeni gelişen prosesler (YGP); gerekçeleri, klasik olanlarla karşılaştırması
4 YGP:Ultrases
5 YGP:Yüksek hidrostatik basınç
6 YGP:Vurgulu elektrik alanı; mikrobial inaktivasyon
7 YGP:Vurgulu elektrik alanı; ekstraksiyon ve ürün özelliklerini değiştirme
8 YGP:Ohmik ısıtma ve radyo frekans dalgaları
9 YGP:Mikro dalga
10 YGP:Ultraviole ve infrared
11 YGP:Ozon
12 YGP:Plasma
13 YGP:Radyasyon
14 YGP:Karbondioksit
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersin amacı doğrultusunda çıktılar kazanılmış olmalıdır
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
7 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 6 18
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 6 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 8 6 48
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sun, D. W. (2005). Emerging technologies for food processing. Academic press.
Yardımcı Kaynaklar Ders notları ve sunumları

Ders İle İlgili Dosyalar