Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETIŞIM SOSYOLOJİSİ Üçüncü Düzey URTS 247 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe.
Koordinatör DOÇ. DR. FARUK TEMEL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu ders ile öğrenciler, medyanın ekonomi-politiği, kültür ve ideoloji arasındaki ilişkiyi eleştirel olarak sorgulamayı öğrenirler.
Dersin Tanımı Bu ders günümüz medya pratiklerinin sosyolojik etkilerini incelemeyi amaçlar. Öğrenciler, eski ve yeni medya kanallarının birbirleriyle etkileşim halinde günümüz globalleşmiş ve bağlantılı dünyasında toplumsal değişim üzerindeki etkilerini tahlil eder.

Dersin İçeriği
1 İletişim Sosyolojisine Giriş
2 İletişim Sosyolojisi’ni Ortaya Çıkaran Tarihsel, Sosyo-Ekonomik ve Siyasi Koşullar
3 Amerikan Sosyolojisinin Başlangıcı, Chicago Okulu ve Çalışmaları
4 Amerikan Sosyolojisinin Başlangıcı, Chicago Okulu ve Çalışmaları
5 Chicago Okulunda İletişim Araştırmaları
6 Bir Basın Sosyolojisine Doğru
7 Evrim, Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları
8 Evrim, Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları
9 İşlevselcilik ve İletişim Kuramları
10 Talcot Parsons ve Kitle İletişim Sistemleri Yaklaşımı
11 Sembolik Etkileşimcilikte İletişim Kavramı
12 Sembolik Etkileşimcilikte İletişim Kavramı
13 E. Goffman ve İzlenim Etki Yönetimi
14 Çatışma Yaklaşımı ve İşlevselci Teorilerden Farkları
15 Çatışma Yaklaşımı ve İşlevselci Teorilerden Farkları
16 Pierre Bourdie ve Temel Kavramları
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dünyadaki sosyal değişim ve dönüşümün temel kavramları öğrenerek, medya ve kültür konusuna disiplinler arası bir gözle yaklaşır.
2 Medya metinlerinde etnisite, ırk, sınıf ve cinsiyetin nasıl temsil edildiğini ve tanımlandığını sorguyan bir bakış açısı kazanır.
3 Televizyon, film, müzik, dijital çağda medya gibi iletişimin farklı formları üzerindeki sosyolojik tartışmaları öğrenir.
4 Sosyoloji ve İletişim Bilimleri arasındaki bağı anlar
5 Son dönem, iletişim çalışmaları hakkında fikir sahibi olur
6 İletişimci gözüyle sosyoloji disiplinine bakmayı öğrenir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
2 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak. Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
3 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
4 Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek.
5 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek.
6 Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
7 Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
8 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
9 Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
10 Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
11 Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 15 15
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   20
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   20
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   80
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Magret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi, Çev. Halime Yücel, İstanbul: İletişim Yayınları. Wallace, R. A., Wolf, A. (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları: Klasik Geleneğin Genişletilmesi, (Çev. M. Ramis Aras, Leyla Elburuz), Ankara: Doğu-Batı Yayınları. Ünsal, O. (2000). Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş. İstanbul: Der Yayınları. Erdoğan, İ. (2002). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları. Kurt, L . (2005). İletişim Araştırmaları: Kökenleri ve Gelişmesi. Erol Mutlu (der. ve çev.). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınları,ss. 27-41. Durdağ, B. (2017). Toplumsal Değişme Sürecinde İletişim ve Teknoloji: Erken Dönem İletişim Kuramlarının Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Gaziantep University Journal of Social Sciences, ss-269-287. Le Bon, G. (1997). Kitleler Psikolojisi, İstanbul: Hayat Yayınları Morva, O. (2013). Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. Doruk Yayınları. Ss86-146. Yazıcı, T. (2011). Chicago Okulu: Chicago’ya Özgü bir perspektif. Sosyoloji Dergisi, 3. Dizi, 22. Sayı, ss. 367-383.
Yardımcı Kaynaklar Tatlıcan, Ü. (2011).Sosyoloji ve Sosyal Teori Yazıları, Bursa: Sentez Yayınları. Swingwood, A. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, (Çev. Osman Akınhay), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Wacquant, L. (2014). Pierre Bourdieu: Hayatı, Eserleri ve Entelektüel Gelişimi, (Çev. Ümit Tatlıcan), Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi, (Der. Güney Çeğin vd.), 3. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 53-76. Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler, (Çev. Bekir Balkız vd.), 6. Baskı, Bursa: Sentez Yayınları. Ritzer, G., Stephisnky, J. (2014). Sosyoloji Kuramları, (Çev. Himmet Hülür), Ankara: Deki Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar