Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAP EDEBİYATI TARİHİ II İkinci Düzey TİB 556 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Arap Edebiyatı Tarihi I
Eğitimin Dili Arapça, Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Halim ÖZNURHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Süheyla Hale Bayırbaş Arş. Gör. Ayşenur Öğüt
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Abbasi ve Endülüs Dönemleri ile Modern Dönem Arap Edebiyatı, kaynakları, edebi türleri ve özellikleri hakkında temel bilgiler kazandırmak
Dersin Tanımı Arap Edebiyatının tarihi dönemleri ve özellikleri

Dersin İçeriği
1 Abbasi Dönemi siyasi, sosyal, kültürel durum
2 Abbasi Dönemi Şiir türleri ve şairler
3 Abbasi Dönemi Nesr özellikleri ve türleri
4 Endülüs Dönemi siyasi, sosyal, kültürel yapı
5 Endülüs şiirinin gelişmesi
6 Endülüs Edebiyatı ve şairleri
7 Modern Edebiyata geçiş
8 Uyanış Dönemi
9 Modern Arap Edebiyatını hazırlayan koşullar
10 Modern Arap Edebiyatında şiir
11 Modern Arap Edebiyatında roman, öykü, hikaye
12 Klasik edebiyatın Modern Edebiyata etkisi
13 Son Dönem Arap Edebiyatı
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Abbasi dönemi Arap Edebiyatı türlerini, şairleri ve dönemin genel özelliklerini bilir.
2 Endülüs dönemi Arap Edebiyatı türlerini, şairleri ve dönemin genel özelliklerini bilir.
3 Modern Arap Edebiyatı türlerini bilir ve edebi şahsiyetleri tanır.
4 Arap Edebiyatı tarihine ve dönemlerine ilişkin temel özellikleri bilir.
5 Arap Edebiyatının temel kaynaklarını tanır.
6 Arap Edebiyatı örneklerini okur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmet Subhi Fırat, Arap Edebiyatı Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Hannâ el-Fâhûrî, el-Câmi fi Tarihil’l-Edebi’l-Arabî ; Ahmed Hasan ez-Zeyyat, Tarihul’l-Edebi’l-Arabî, Beyrut, 2008.

Ders İle İlgili Dosyalar