Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİTKİ BAKTERİ HASTALIKLARI Birinci Düzey BTM416 Zorunlu 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. ÖĞRETİM ÜYESİ SÜMER HORUZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin; ülkemizde yetiştirilen önemli sebzeler, tarla bitkileri ve meyve ağaçlarındaki bakteri hastalıkları tanımlamasını, bu hastalıkların teşhislerinde ve mücadelesinde kullanılan yöntemleri uygulamasını ve karşılaştıkları bir sorunun çözümünü sonuçlandırmayı sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bitkilerdeki bakteri kökenli etmenlerin morfolojik özellikleri, yaşam çemberleri, yayılma ve taşınma yolları hakkında bilgi verir. Sebzeler, tarla bitkileri ve meyve ağaçlarındaki bakteri hastalıklarına yönelik genel bilgiler, Bu hastalıkların zarar durumları belirtileri ve konukçuları, Bitki bakteri hastalıkları ile mücadelede alınabilecek önlemlere yönelik bilgileri verir.

Dersin İçeriği
1 Genel Ders Tanıtımı ve karpuzda bakteriyel meyve lekesi hastalığı
2 Bitkilerde urlara neden olan Agrobacterium=Rhizobium ve Pseudomonas türleri
3 Bitkilerde solgunluğa neden olan Clavibacter türleri
4 Bitkilerde solgunluğa neden olan Ralstonia ve Erwinia türleri
5 Bitkilerde solgunluğa neden olan Curtobacterium ve Pantoea türleri
6 Ateş yanıklığı hastalığı
7 Bitki patojeni Pseudomonas türleri
8 Ara sınav
9 Bitki patojeni Pseudomonas türleri
10 Bitkilerde yumuşak çürüklüğe neden olan bakteriyel etmenler
11 Bitki patojeni Xanthomonas türleri
12 Bitki patojeni Xanthomonas türleri
13 Süs bitkilerinde Bitki patojeni Xanthomonas türleri
14 Spiroplazma ve fitoplazma hastalıkları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sebzeler, tarla bitkileri ve meyve ağaçlarındaki bakteri Hastalıkları ve bazı özelliklerini tanımlama
2 Bitkilerdeki bakteri hastalıkları ve belirtilerini konukçulara göre ayırt edebilme
3 Bakteri hastalıklarının infeksiyon kaynaklarını, yayılma ve taşınma yollarını tahmin edebilme
4 Bakteri hastalıklarını teşhis edebilme, tanılama ve uygun mücadele yöntemlerini önerebilme
5 Konu ile ilgili ortak çalışmalar yürütebilme ve sonuçları raporlayabilme Bitkisel üretimde karşılaşılabilecek zararlı, hastalık ve yabancıotlarla mücadeleye karar verme ve uygun yöntemlerle mücadele etme becerisi
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
2 Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
3 Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
4 Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
5 Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
6 Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
7 Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
8 Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
9 Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
10 Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
11 Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
12 Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
13 Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
14 Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
15 Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
16 Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
17 Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
18 Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 3 6 18
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     89
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Saygılı,H., Şahin, F., Aysan,Y., 2006. Fitobakteriyoloji, 530 s.
Yardımcı Kaynaklar Saygılı,H., Şahin, F., Aysan,Y., 2008. Bitki Bakteri Hastalıkları, 318 s. Agrios,G.N.,2005. Plant Pathology,

Ders İle İlgili Dosyalar