Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SPOR BİYOKİMYASI Birinci Düzey BSB 618 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. NAZMİ SARITAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Vücudun ani ve sürekli fiziksel aktivitelerde metabolik ve biyokimyasal adaptasyonunun açıklanması, egzersiz boyunca hücre içi ve enzimatik regülasyon sistemlerinin çalışma potansiyeli, substrat metabolizmasının, biyoenerjetiklerin, hormonal denge ve beslenme kriterlerinin egzersiz ile ilişkilerinin açıklanması.
Dersin Tanımı Egzersiz ve amino asit-protein metabolizması, Egzersiz ve karbonhidrat metabolizması, Egzersiz ve yağ metabolizması, Biyoenerjetikler, Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezi, Anaerobik ATP kaynakları, Egzersizde endokrin sistemi cevabı, Anabolik steroidler ve büyüme hormonu, Egzersiz ve kardiovasküler sistem.

Dersin İçeriği
1 Metabolizmada biyokimyanın temelleri
2 Egzersiz ve amino grup asit metabolizması
3 Performansı etkileyen enerji metabolizması
4 Egzersiz ve protein metabolizması
5 Anaerobik ATP kaynakları
6 Egzersiz ve karbonhidrat metabolizması
7 Egzersiz ve lipit metabolizması
8 Biyoenerjetikler
9 Vize sınavı
10 Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezi
11 Egzersiz ve dolaşım sistemi
12 Endokrin sistem ve egzersizde endokrin sistemi cevabı
13 Anabolik steroidler ve büyüme hormonu
14 Egzersiz ve Kardiovasküler Sistem
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Metabolizmada biyokimyanın temellerini bilir
2 Egzersiz ve amino grup asit metabolizmasını, Performansı etkileyen enerji metabolizması, Egzersiz ve protein metabolizmasını bilir
3 Anaerobik ATP kaynaklarını ve Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezini kavrayabilir
4 Egzersiz ve karbonhidrat metabolizması, Egzersiz ve lipit metabolizmasını yorumlayabilir
5 Biyoenerjetikleri bilir
6 Dolaşım ve kardiovasküler sistem, hormonal sistem, egzersizde endokrin sistemi cevabı, Anabolik steroidler ve büyüme hormonunu bilir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisan derecesi yeterliklerine dayalı olarak Alman Dili Eğitimi alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirme
2 Öğrencilere yerinde ve uygun geribildirim sunma becerisi
3 Öğrencilerin öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilme becerisi
4 Öğrencilerin etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilme becerisi
5 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilme becerisi.
6 Almanca dil yetilerini sürekli geliştirme becerisi(Almanca dilbilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilme becerisi; okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme becerisi)
7 Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alabilme becerisi
8 Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilme becerisi
9 Öğretim sürecinde kullanmak üzere özgün materyaller geliştirebilme becerisi
10 Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi
11 Mesleki özgüven kazanmış olma (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma)
12 Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi
13 Yaşam boyu öğrenme sürecinin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14 Toplumsal ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olma.
15 Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilme becerisi
16 Dile özgü kavramlar ve kavramlar arasındaki ilişkileri kavrayabilme becerisi
17 İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi
18 Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi
19 Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü ve yazılı metinleri anlama, yorumlama ve değerlendirebilme becerisi
20 Etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilme becerisi
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 3 6 18
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 6 18
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Peter Tiidus, A. Russell Tupling, Michael Houston. Biochemistry Primer for Exercise Science 4th Edition 2012. C.K. Mathews, K.E. van Holde, K.G. Ahern, “Biochemistry”, Addison Wesley Longman, (2000). İ.Peker, F.Çiloğlu, Ş.Buruk, Z.Bulca, “Egzersiz Biyokimyası ve Obesite”, Nobel Tıp Kitabevi, (2000). D.L. Nelson, M.M. Cox, “Lehninger Principles of Biochemistry”, Worth Publishers, (2000). Vassilis Mougios. Exercise Biochemistry. (2006). Donald MacLaren,James Morton. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism.John Wiley & Sons, (2011)
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar