Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
RUS DİLİ VE KÜLTÜRÜ II Birinci Düzey RDE 408 Zorunlu 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ..
Eğitimin Dili Rusça - Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ERDEM ERİNÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin Rusya''''nın ve Sovyet coğrafyasının 20. yüzyılının kültürel atmosferini tanımaları amaçlanmaktadır. 20. yy Rusya''''sının altı kültürel dönemini tanımak, Rusya''''nın bugününü ve kültür dönüşümlerini kavramak için bir gerekliliktir.
Dersin Tanımı Rus Dili ve Kültürü dersi öğrencilere 20. yy Rus kültür tarihini metinler üzerinden okuyup gösteren bir söylem analizi yapma imkanı sağlar.

Dersin İçeriği
1 İzlence tanıtımı. Geri bildirim raporu sunumu.
2 20.yy Rus ve Sovyet kültür tarihinin bölümlerinin açıklanması. Rus Avangardı, Kültür Devrimi, Sosyalist Realizm, İkinci Rus Avangardı, Sots-Art ve Çernuha dönemlerinin anlatımı.
3 Sovyetlerde ideoloji ve kültür ilişkisi. Semboller oluşumleri ve kullanım alanları. "Ahlaki kodeks" ve uygulama alanları.
4 Sovyetlerde sansür ve hiciv ilişkisi. Hicvin devrim öncesinden sonrasına dönüşümü. Sovyet liderlerine göre hicvin şekillenmesi.
5 Sovyet edebiyatının gölgede kalan tarafları. Sovyet fantastik edebiyatı ve temsilcileri. Strugatski Kardeşler''''''''in eserleri. T. Todorov''''''''un fantastik kuramı. Sovyet çocuk edebiyatı. Mihalkov ve Uspenski''''nin eserleri.
6 Sovyet mimarisi. Dönemlere dair kısa değerlendirmeler. Mimari ve ideoloji ilişkisi. İdeolojinin mimari evrimle izlenişi. Monumental binalar, kült yapıtlar.
7 Propaganda kültürü. Sovyetlerde propaganda. Görsel propaganda malzemeleri - "Plakatlar".
8 Sovyet resim ve heykel sanatı. 20.yy boyunca akımların resim sanatına yansıması. Avangard ve Sosyalist realizm arasındaki köprü. Maleviç, Popova, Deyneka, Ernst Neizvestniy resim ve heykellerinden örnekler.
9 Sovyet müziği. Akımlar, dönemler ve temsilcileri. Önemli temsilcilerin eserlerinden örnekler.
10 Sovyetlerde tiyatro. Dönemlere göre temsil unsurları.
11 Sovyetler''de konuşulan diller. Dil aileleri. Sovyetler''in dil politikaları ve gündelik yaşama etkileri.
12 Sovyetler''''''''de din ve ibadet. Kilise hiyerarşisinin Sovyetlerdeki değişimi. Resmi ideolojik söylem ve din.
13 Sovyet yaşam tarzı. Gündelik yaşam. Sovyetler''''''''''''''''de moda. Soğuk Savaş fenomenlerinin yaşam tarzına yansıması. "Homo Soveticus" kavramı.
14 Sovyet mutfağı. İşlevsellik ve yeme-içme kültürü ilişkisi.
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencilerin 20.yy Dünya ve Rusya kültür tarihi hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlama.
2 İdeoloji, iktidar ve kültür ilişkisi arasında bağlar kurabilme.
3 20.yy''da Rusya''da sanatın evrim sürecini izleme.
4 Kültür öğelerinin değişim dinamiklerini resimden mimariye sanat eserlerinde izleme.
5 Derste edindikleri bilgilerle öğrencilerin 20.yy Rusya ve Dünya kültür tarihine dair konuları irdelemelerini sağlama
6 20.yy''ın Soğuk Savaş, Uzay Yarışı gibi kavramlarını kültüre yansıdıkları halleriyle görülmesini sağlama.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 10 10
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Moshe Lewin, Sovyet Yüzyılı, İstanbul, İletişim, 2008;Solomon Volkov, Büyülü Koro, İstanbul, YKY, 2010; G. Hosking, Rusya ve Ruslar, İstanbul, İletişim, 2011; P. Bushkovitch, Rusya''nın Kısa Tarihi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2016

Ders İle İlgili Dosyalar