Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİKROYAPI KARAKTERİZASYONU Üçüncü Düzey MBM 305 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ESEN DAĞAŞAN BULUCU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. FEHMİ NAİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli SÖZLÜ VE GÖRSEL ANLATIM
Dersin Amacı Malzemelerde mikroyapısal özelliklerle ürün performans özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi, malzeme muayenesi, hasar analizi, malzeme özellik geliştirme çalışmaları gibi alanlarda malzeme mikroyapısını ortaya koyma ve yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Metallografik muayene süreci, numune alma, numuneyi mikroskobik incelemeye hazırlama, mikroskobik inceleme ve görüntüleme işlemleri, mikroyapıların analizi, SEM ve TEM mikroskopları çalışma prensipleri ve numune inceleme esasları, kristallografik analizler, hasar analizi.

Dersin İçeriği
1 Mikroyapı oluşumları ve karakterizasyonu hakkında genel bilgi
2 Mikroyapı karakterizasyonunu gerektiren durumlar,
3 Mikroyapısal özellikler
4 Optik mikroskoplar
5 Optik mikroskobi için numune hazırlama
6 ARA SINAV
7 Demir esaslı malzemeler için metallografik yöntemler
8 Alüminyum alaşımları için metallografik yöntemler
9 Demir esaslı malzemeler için metallografik yöntemler
10 Seramik malzemelerin yapı analizi
11 Taramalı elektron mikroskobu (SEM)
12 Geçirimli elektron mikroskobu (TEM)
13 Kristal yapıların difraksiyon analizi (X-Ray)
14 Hasar yüzeylerinin mikroyapısal analizi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hangi alanlarda metalografik muayeneye ihtiyaç duyulduğunu kavrar
2 Metallografik muayene için numune alma ve numuneyi incelemeye hazırlama, dağlama, aşamalarını kavrar.
3 Optik mikroskop, SEM Mikroskobu ve Elektron Mikroskobunun temel çalışma felsefesini bilir ve bu mikroskoplarda ne tür incelemelerin nasıl yapılabileceğini anlar.
4 X-ray analizinin temel felsefesini kavrar ve X-Ray analiziyle ne tür malzeme karakteristiklerinin belirlenebileceğini kavrar.
5 Hasar analizinde metallografi tekniklerini nasıl kullanacağını ve elde edilen verileri nasıl değerlendireceğini kavrar.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 5 2 10
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 1 2 2
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Geçkinli E., Metallografi, Teknik Üniversite Matbaası, Gümüşsuyu İstanbul, 1989
Yardımcı Kaynaklar Brandon D., Kaplan, W. D., Microsructural Characterisation of Materials, 2nd edition, Willey, 2008

Ders İle İlgili Dosyalar