Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci Düzey ULS511 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NAİL TANRIÖVEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze, Seminer, Sunum
Dersin Amacı Öğrencileri sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemleri konusunda bilgilendirmek, tez projesi yazma, kaynak toplama vs gibi uygulamalarla tez dönemine hazırlık yapmalarını sağlamak.
Dersin Tanımı Sosyal bilimler araştırma yöntemleri konusunda teorik ve uygulamalı bilgi vermeyi amaçlayan bir ikinci düzey dersidir.

Dersin İçeriği
1 Bilim nedir?
2 Pozitivizm
3 Doğrulama, Yanlışlama
4 Bilimsel araştırmanın analiz düzeyleri: kavram, model, teori paradigma
5 Eleştirel teori
6 Araştırma konusu belirleme ve araştırma önerisi hazırlama
7 Araştırma sorununu tanımlama
8 Araştırma sorusu belirleme, hipotez kurma
9 Araştırma yöntemi belirleme
10 Veri toplama teknikleri
11 Veri analizi
12 Araştırma raporu hazırlama
13 Kaynak tarama ve atıf yapma sistemleri
14 Bilimsel Etik
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tez yazma sürecine hazırlanmak
2 Argüman geliştirebilmekt
3 Analiz yöntemlerini kullanabilmek
4 Araştırma sorunu tanımlayabilmek
5 Araştırma bulgularını akademik standartlara uygun olarak raporlaştırmak
6 Bilimsel kaynak gösterme sistemlerinden birini kullanabilmek
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 10 10
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 3 30
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 12 5 60
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     145
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ALTUNIŞIK, Remzi, vd. (2008) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi. CHALMERS, Alain (1997) Bilim Dedikleri, Çev.: Hüsamettin Arslan, Vadi Yayınları. KARASAR, Niyazi, (2007) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Nobel Yayın Dağıtım. SEYİDOĞLU, Halil, (2000) Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları. YILDIRIM, Ali ve Hasan ŞİMŞEK (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık. KÖKDEMİR, Doğan, vd. (2004) Akademik Yazım Kuralları Kitapçığı, Başkent Üniversitesi İİBF Elyadal Yayını, http://elyad.baskent.edu.tr/pivolka/akademik.pdf DAY, Robert A. (1996) Bilimsel bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? TUBİTAK, http://journals.tubitak.gov.tr/kitap/maknasyaz/maknasyaz.pd
Yardımcı Kaynaklar Biggam, John (2011) Succeeding with Your Master’s Dissertation, Open University Press, Berkshire. Biklen, Sari Knopp and Ronnie Casella (2007) A Practical Guide to the Qualitative Dissertation, Teachers Collage Press, New York. Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams (2008) The Craft of Research, The University of Chicago Press, Chicago. Chalmers, A. F. (1999) What is This Thing Called Science?, Hackett Publishing Company, Inc. Indianapolis. Corbetta, Piergiorgio (2003) Social Research, Theory, Methods, and Techniques, Sage Publications, London. De Vaus, David A. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London. Denscombe, Maeryn (2010) Ground Rules for Social Research, Open University Press, Berkshire. Guba, E. G. and Y. S. Lincoln (1994) “Competing Paradigms in Qualitative Research”, in, Handbook of Qualitative Research, (Eds.) N. K. Denzin and Y. S. Lincoln, Sage, London, pp. 105-117. Hoover, Kenneth and Todd Donovan (2011) The Elements of Social Scientific Thinking, Wadsworth Cengage Learning, Boston. Ladyman, James (2002) Understanding Philosophy of Science, Routledge, London. Mauch, James E. and Namgi Park, (2003) Guide to Successful Thesis and Dissertation, Marcel Dekker, Inc., New York. Paltridge, Brian and Sue Starfield (2007) Thesis and Dissertation Writing in a Second Language, Routledge, London. Ritchie, Jane and Jane Lewis (2003) Qualitative Research Practice, Sage Publications, London. Van De Ven, Andrew H. (2007) Engaged Scholarship, Oxford University Press, Oxford. Walliman, Nicholas (2011) Research Methods The Basics, Routledge, London.

Ders İle İlgili Dosyalar