Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAP EDEBİYATININ KAYNAKLARI İkinci Düzey TİB 811 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Abdulkadir Bayam
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Takrir
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Arap edebiyatının eserlerini, müelliflerini öğrencinin daha iyi tanımasını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Arap edebiyatının eserlerinin tanıtılması

Dersin İçeriği
1 Arap edebiyatının dönemlerine dair genel bilgi
2 Edebiyat kitapları ansiklopedik edebiyat kitapları
3 Şiir mecmuaları
4 Şiir divanları
5 Edebi tenkit ve belâgat kitapları
6 Edebiyat tarihi kitapları
7 Mesellerle ilgili kitaplar
8 Aruz ve kâfiyeyle ilgili kitaplar
9 Dil kitapları Lügatler
10 Filiolojik eserler
11 Gramer kitapları
12 Şevâhid şerhleri
13 Edatlarla ilgili eserler
14 Gramer ekolleri ve ihtilaflar hakkındaki kitaplar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Arap edebiyatı kitaplarını tanır.
2 Öğrenci şiire ilişkin araştırma yapmayı öğrenir.
3 Öğrenci lugatlardan ilgili maddelere daha rahat bir şekilde ulaşır.
4 Öğrenci belâgat konuları için hangi kaynaklara bakacağını bilir.
5 Öğrenci filolojik konuları ilgili kaynaklardan inceleme yetisini elde eder.
6 Öğrenci gramer ekollerine dair rahatça araştırma yapabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kenan Demirayak ve Sadi Çögenli, Arap Edebiyatında Kaynaklar,Erzurum 2000.
Yardımcı Kaynaklar İzzüddin İsmail, el-Masâdiru'l-edebiyye ve'l-luğaviyye fi't-türâsi'l-'Arabî, Mektebetü ğarîb, ysz. tsz.

Ders İle İlgili Dosyalar