Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOMOLEKÜLLERİN YAPI VE ÖZELLİKLERİ II İkinci Düzey BİK 502 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bik 501 kodlu dersi almış olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Haftada üç saat teorik ders yapılacaktır.
Dersin Amacı Bu derste, biyomoleküllerden lipid ve karbohidratların kimyasal ve fiziksel özellikleri ile bunların yapısı ve fonksiyonları arasındaki ilişkiler, hücre membranları, yapı ve fonksiyonları öğretilecektir.
Dersin Tanımı Sadece lisans üstü eğitim yapan öğrenciler, ders alabilirler. Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.

Dersin İçeriği
1 Lipidler, genel özellikleri ve sınıflandırılması.
2 Yağ asitleri, genel özellikleri ve sınıflandırılması.
3 Kompleks lipid yapıları, fosfolipidler,eter lipidler, sifingolipidler.
4 Steroller ve kolesterol.
5 Spesifik biyolojik aktiviteye sahip olan lipidler.
6 Lipidlerin saflaştırılması.
7 Membran yapıları, membran yapısına katılan lipidler.
8 Membran yapıları, membran yapısına katılan proteinler ve fonksiyonları.
9 Karbohidratlar, genel özellikleri ve sınıflandırılması.
10 Monosakkaridlerin yapısı, özellikleri ve reaksiyonları.
11 Disakkarid ve polisakkaridlerin yapısı ve özellikleri.
12 Glikozaminoglikanlar ve proteoglikanlar.
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Doymuş/doymamış ve esansiyel yağ asitlerini tanıyacak ve klinik önemi hakkında bilgi sahibi olacak.
2 Trigliserider, fosfolipidler, sifingolipidler ve kolesterol gibi temel lipid yapılarını ve her birinin organizmadaki fonksiyonunu öğrenecek.
3 Biyomembranların lipid bileşimini ve “akışkan–mozaik model”e göre, membranların dinamik yapılar olduğunu öğrenecek.
4 Biyolojik materyalde bulunan lipidlerin ve yağ asitlerinin saflaştırılmasında kullanılan kromatografik yöntemleri öğrenecek.
5 Safra asitleri, steroid hormonlar, yağda çözünen vitaminler (A D E K), kinonlar, dolikol, prostaglandinler, tromboksanlar, lökotrienler gibi spesifik biyolojik aktiviteye sahip olan lipidleri tanıyacak ve lipidlerden türeyen hücre içi haberciler hakkında bilgi sahibi olacak.
6 HDL, LDL, VLDL ve şilomikronlar gibi lipoproteinlerin yapılarını, her birinin fonksiyonunu ve organizmada nasıl sentezlendiğini öğrenecek; ayrıca, “Fredrickson sınıflaması”na göre hiperlipidemi tipleri ve klinik bulguları hakkında bilgi sahibi olacak.
7 Glukoz, fruktoz, galaktoz gibi monosakkarid, maltoz, sukroz ve laktoz gibi disakkarid ve oligosakkarid yapılarını, özelliklerini ve reaksiyonlarını öğrenecek.
8 Nişasta, glikojen, dekstran ve ?-glukan gibi homopolisakkarid yapıları ile hiyaluronik asit ve kondroitin sülfat gibi glikozaminoglikanları, proteoglikan ve glikoprotein yapılarını tanıyacak ve bunların organizmadaki fonksiyonlarını öğrenecek.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 5 70
Toplam iş yükü     198
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders sorumlusunun hazırladığı ppt dosyaları. Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publishers, New York, 2000.
Yardımcı Kaynaklar Berg JM, Tymoczko JL, Stryer L. Biochemistry. 5th Edition, W. H. Freeman and Company, New York, 2002.

Ders İle İlgili Dosyalar