Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNLER TARİHİNİN TEORİK PROBLEMLERİ Üçüncü Düzey FDB636 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun GÜNGÖR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin, konusun ve problemlerinin neler olduğunu göstermek.
Dersin Tanımı Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak kendisine araştırma alanı olarak seçtiği dinin tanımı, din tasnifleri, dinin muhtevası, dini/dinleri anlama yolları; kadim ve modern dinleri anlamada yöntem farklılığı; dine bakıştaki değişmelerin yol açtığı yöntem farklılıkları

Dersin İçeriği
1 Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin mahiyeti
2 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallardan dinler tarihinin farkı
3 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallarından dinler tarihinin farkı
4 Dinler tarihinin temel meseleleri
5 Dinin tanımında gözetilmesi gereken temel ölçütler
6 Dinin tasnif edilmesi ve bu hususta gözetilecek temel ölçütler
7 Dinin mahiyeti; dinler tarihi, teoloji ilişkisi
8 Dinin mahiyeti hakkındaki antropoloiik, sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar
9 Din dilinin, dinin dilinin bilmenin, dini anlamadaki yeri
10 Bilgi anlayışında yaşanan değişimlerin, dinin mahiyeti hakkındaki yaklaşımlarda yol açtığı değişikler
11 Modernizm ve postmodernizmin din anlayışlarında yol açtığı değişmeler
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, Bilim dalı olarak dinler tarihinin Batıda ortaya çıkışını betimler.
2 Dinler tarihinin temel konularını saptar.
3 Dinler tarihinin metotlarını tespit eder.
4 Batıda ve İslam dünyasında dinler tarihinin öncülerini hatırlar.
5 Dinler tarihine yardım eden bilimleri belirler.
6 Dinler Tarihi başlığı altında yer verilen bilimlerini sıralar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2 Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3 Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4 Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5 Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6 Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8 Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9 Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11 Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13 Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dinler Tarihinin Meseleleri, Kürşat Demirci, İnsan Yayınları, İstanbul, 1997.
Yardımcı Kaynaklar İslam ve Din Bilimleri, J. Waardenburg, Çev: Ramazan Adıbelli, İz Yayıncılık, İstanbul, 2011. ; Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Mustafa Alıcı, İz Yayıncılık, İstanbul, 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar