Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HESAPLAMALI AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ- I İkinci Düzey MKM 547 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. TOYGUN DAĞDEVİR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BİLGE ALBAYRAK ÇEPER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Görv. Melih Yıldız
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, Bilgisayar başında
Dersin Amacı Lisansüstü öğrencileri hesaplamalı akışkan dinamiği konusunda bilgilendirmek, kullanılan sayısal yöntemleri öğretmek ve bu bilgileri akış sistemlerinin sayısal çözümlemelerinde kullanmalarını sağlamak.
Dersin Tanımı Giriş ve temel tanımlamalar, Korunum denklemlerinin ve sınır şartlarının gözden geçirilmesi, Başlangıç değer ve sınır değer problemlerinin sayısal çözümü, Thomas Algoritması, Kısmi diferansiyel denklem yapıları, Çevrinti-akım fonksiyonu bağıntıları, Türbülans modelleri, Sonlu farklar yöntemi (difüzyon problemleri), Açık ve kapalı yöntemler, Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri), Çözüm algoritmaları: SIMPLE, SIMPLER, SIMPLEC, PISO.

Dersin İçeriği
1 Giriş ve temel tanımlamalar, Korunum denklemlerinin ve sınır şartlarının gözden geçirilmesi
2 Başlangıç değer ve sınır problemlerinin sayısal çözümü
3 Başlangıç değer ve sınır problemlerinin sayısal çözümü
4 Thomas Algoritması, Kısmi diferansiyel denklem yapıları, Çevrinti-akım fonksiyonu bağıntıları
5 Türbülans modelleme ve türbülans modelleri
6 Türbülans modelleme ve türbülans modelleri
7 Sonlu farklar yöntemi (difüzyon problemleri), Açık ve kapalı yöntemler
8 Sonlu farklar yöntemi (difüzyon problemleri), Açık ve kapalı yöntemler
9 Sonlu farklar yöntemi (difüzyon problemleri), Açık ve kapalı yöntemler
10 Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri)
11 Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri)
12 Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri)
13 Çözüm algoritmaları: SIMPLE, SIMPLER, SIMPLEC, PISO.
14 Çözüm algoritmaları: SIMPLE, SIMPLER, SIMPLEC, PISO.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Başlangıç değer ve sınır değer problemlerinin sayısal çözümlerini yapabilmek
2 Temel korunum denklemlerinin matematiksel yapısını ve bunların altında yatan fiziksel anlamı kavramak
3 HAD denklemlerini sonlu fark ve sonlu hacim tekniklerine göre ayrıklaştırmak
4 Euler ve Navier-Stokes denklemleri için açık ve kapalı algoritmalar oluşturmak
5 Çevrinti-akım fonksiyonu denklemlerini sayısal olarak çözmek
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2 Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3 Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
4 Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6 Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11 Etkin iletişim kurma becerisi
12 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14 Çağın sorunları hakkında bilgi
15 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17 Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18 Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 25 50
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 25 25
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Versteeg H. K., and Malalasekera W., “An introduction to computational fluid dynamics: The finite volume method”, 2nd Ed., Pearson, Prentice Hall, 2007.

Ders İle İlgili Dosyalar