Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MATEMATİKSEL MODELLEMELER VE UYGULAMALARI-II Üçüncü Düzey MAT 618 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu derste amaç, belirli verilerle kurulan, sürekli ve ayrık zamanlı çok türlü popülasyon modellerini göz önüne almak, bu modellerin davranışlarının nasıl incelendiğini öğrenmektir.
Dersin Tanımı Bu derste amaç, belirli verilerle kurulan, sürekli ve ayrık zamanlı çok türlü popülasyon modellerini göz önüne almak, bu modellerin davranışlarının nasıl incelendiğini öğrenmektir.

Dersin İçeriği
1 Birbirini etkileyen popülasyon modelleri
2 Trofik ağ yapıları hakkında genel bilgi
3 Çekişmeli , Mutualizm, Simbiosis türler
4 Eşik değerinin önemi hakkında genel bilgi
5 Ayrık zamana göre av-avcı modeli: Lotka-Volterra Sistemi
6 Lotka-Volterra sistemi-Denge noktasının tespiti, yerel ve global kararlılık analizi
7 Lotka-Volterra sistemi-Devirli periyodik davranışlar ve kaos
8 Çok türlü popülasyonun birbirlerine göre etkilerinin modellenmesi
9 İki veya daha fazla türlerde salınımlılık ve değişimler
10 Deterministik iki türün salınımlılığının analizi Sinir membranının incelenmesi ve Hodgin-Huxley teorisi
11 Fritz Hugh-Nagumo modeli
12 Basit kinetik reaksiyonlar-Enzim reaksiyonlarının analizi
13 Michaelis-Menten dikkate alınarak matematiksel modellemeler ve kararlılık analizi
14 Numerik sümilasyonlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Matematiksel modelleme kavramını ve modelleme probleminin genel kurallarını anlayabilme, modelleme çalışmaları ve tarihi gelişimi ilgili belirli bir düzeyde bilgi sahibi olabilme
2 Matematiksel modellerin reel problemlerin çözümünde katkısını görebilme
3 Matematiksel modelleme türleri ve bunları özelliklerini ayırt edebilme
4 Farklı ve değişik popülasyon modelleri ile bunların özelliklerini karşılaştırabilme
5 Bazı popülasyon modellerinin yapısı ve özelliklerini kavrayabilme, bu modellerin reel dünya ile ilişkilerini yorumlayabilme
6 Yeni modeller oluşturabilme ve reel dünya problemlerine uygulayabilme
7 Epidemik modeller ve matematiksel özelliklerini anlayarak bazı epidemik olayları yorumlayabilme
8 Epidemik modeller ve matematiksel özelliklerini genel olarak ifade edebilme
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere dayalı olarak bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyeye ulaşabilme
2 Edindikleri uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik bilgileri kullanabilme, elde ettiği sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olma
3 Matematik alanındaki bilgilerini farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni çalışmalar yapabilme
4 Uzmanlık gerektiren problemleri, bilimsel araştırma yöntemleri kullanarak analiz edebilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme
5 Kendi alanında bağımsız olarak problemler kurgulama, bu problemlerin matematiksel modellerini oluşturarak çözümler üretebilme
6 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
7 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
8 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve verimli bir şekilde kullanabilme
9 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
10 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
11 Yaptığı özgün çalışmaları ulusal ve uluslararası bilimsel dergilerde yayınlayabilme
12 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme, yorumlayabilme ve kullanbilme
13 Lisans ve lisansüstü düzeyde edinilen bilgiler temelinde bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek düzeye ulaşabilme.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 1 6 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 18 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 3 12
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. J.D. Murray, Mathematical Biology I: An Introduction, Springer Verlag, 2002. 2. J.D. Murray, Matheöatical Biology II: Spatial Models and Biomedical Applications, Springer Verlag, 2003. 3. R.M. May, Stability and Complexity in Model Ecosystems, Princeton University Press, 1974..
Yardımcı Kaynaklar 1. J.D. Murray, Mathematical Biology I: An Introduction, Springer Verlag, 2002. 2. J.D. Murray, Matheöatical Biology II: Spatial Models and Biomedical Applications, Springer Verlag, 2003. 3. R.M. May, Stability and Complexity in Model Ecosystems, Princeton University Press, 1974.

Ders İle İlgili Dosyalar