Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÜRETKEN TASARIM VE UYGULAMALARI Üçüncü Düzey ETM 545 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze ve proje tabanlı dijital derslik yönergeleri ile.
Dersin Amacı Üretken tasarım araçları ve yazılımları giderek daha karmaşık hale geldi ve tasarımcılara tasarım sürecinde daha verimli ve yaratıcı problem çözme için bilgi işlem gücünden yararlanma gücü vermektedir.
Dersin Tanımı Üretken tasarım, önceden tanımlanmış bir dizi parametre, hedef ve kısıtlamaya dayalı olarak birden fazla tasarım yinelemesi oluşturmak için algoritmaların ve hesaplamalı yöntemlerin kullanılmasını içeren bir tasarım yaklaşımıdır. Bu yaklaşım özellikle mimarlık, mühendislik, ürün tasarımı ve imalat gibi alanlarda yaygındır. Üretken tasarımın amacı, geniş bir yelpazedeki tasarım olanaklarını keşfetmek, tasarımları belirli kriterlere göre optimize etmek ve sonuçta yenilikçi ve verimli çözümlere ulaşmaktır.

Dersin İçeriği
1 FEM''e giriş, örnek proje...Isınma yönergesi
2 FEM, örnek proje ve sonuç raporlama ile bir vakanın çalıştırılması.
3 Topoloji optimizasyonuna giriş. Topoloji optimizasyonu ile bir vaka uygulaması.
4 Topoloji optimizasyonu ile bir durum uygulaması.
5 Üretken tasarıma giriş. Aracın tanıtımı: Fusion 360.
6 Üretken tasarım, Parametreleri ve Kısıtlamaları Tanımlayın: Tasarımcı, algoritmanın dikkate alması gereken tasarım parametrelerini, hedeflerini ve kısıtlamalarını belirtir. Parametreler boyutları, malzemeleri, performans kriterlerini ve daha fazlasını içerebilir.
7 Üretken tasarım, Algoritmik Keşif: Üretken tasarım algoritması, belirlenen parametrelere dayalı olarak birden fazla varyasyon üreterek geniş bir tasarım alanını keşfeder. Bu, matematiksel algoritmaları, evrimsel algoritmaları veya diğer hesaplama yöntemlerini içerebilir.
8 Üretken tasarım, Algoritmik Keşif: Üretken tasarım algoritması, belirlenen parametrelere dayalı olarak birden fazla varyasyon üreterek geniş bir tasarım alanını keşfeder. Bu, matematiksel algoritmaları, evrimsel algoritmaları veya diğer hesaplama yöntemlerini içerebilir.
9 Üretken tasarım, Değerlendir ve Optimize Et: Oluşturulan her tasarım, belirlenen hedeflere ve kısıtlamalara göre değerlendirilir. Algoritma daha sonra tasarımları performans ölçümlerine göre optimize ederek çözümleri yinelemeli olarak iyileştiriyor.
10 Yinelemeler Oluşturun: Süreç, tasarımların çok sayıda yinelemesini üreterek devam eder. Bu yinelemeler önemli ölçüde farklılık gösterebilir ve alışılmadık ve yenilikçi çözümlerin keşfedilmesine olanak tanır.
11 Yinelemeler Oluşturun: Süreç, tasarımların çok sayıda yinelemesini üreterek devam eder. Bu yinelemeler önemli ölçüde farklılık gösterebilir ve alışılmadık ve yenilikçi çözümlerin keşfedilmesine olanak tanır.
12 Üretken tasarım, İnsan Girdisi ile bir örnek olay: Algoritma çok önemli bir rol oynasa da, insan tasarımcılar hala sürece dahil oluyor. Yaratıcı girdi sağlarlar, estetik tercihlere göre kararlar verirler ve parametreleri ayarlayarak veya gelecek vaat eden tasarımları seçerek algoritmayı yönlendirirler.
13 Üretken tasarım, İnsan Girdisi ile bir örnek olay: Algoritma çok önemli bir rol oynasa da, insan tasarımcılar hala sürece dahil oluyor. Yaratıcı girdi sağlarlar, estetik tercihlere göre kararlar verirler ve parametreleri ayarlayarak veya gelecek vaat eden tasarımları seçerek algoritmayı yönlendirirler.
14 Üretken tasarım, İnsan Girdisi ile bir örnek olay: Algoritma çok önemli bir rol oynasa da, insan tasarımcılar hala sürece dahil oluyor. Yaratıcı girdi sağlarlar, estetik tercihlere göre kararlar verirler ve parametreleri ayarlayarak veya gelecek vaat eden tasarımları seçerek algoritmayı yönlendirirler.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yenilik: İnsan tasarımcıların hemen fark edemeyeceği alışılmadık tasarım çözümlerinin araştırılmasını teşvik eder.
2 Optimizasyon: Algoritma, tasarımları ağırlık azaltma, malzeme verimliliği, yapısal bütünlük veya maliyet etkinliği gibi belirli kriterlere göre optimize edebilir.
3 Zaman ve Maliyet Verimliliği: Üretken tasarım, çok sayıda seçeneği hızlı bir şekilde oluşturup değerlendirerek, zamandan ve kaynaklardan tasarruf sağlayarak tasarım sürecini hızlandırabilir.
4 Uyarlanabilirlik: Çeşitli tasarım kısıtlamalarının ve hedeflerinin dikkate alınmasına olanak tanır ve onu farklı proje gereksinimlerine uyarlanabilir hale getirir.
5 Üretken tasarım araçları ve yazılımları giderek daha karmaşık hale geldi ve tasarımcılara tasarım sürecinde daha verimli ve yaratıcı problem çözme için bilgi işlem gücünden yararlanma gücü verdi.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 - Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
3 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
5 - Edebiyat ve dilbilim alanlarında uzman seviyesinde araştırma ve akademik yayın yapar.
6 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
7 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
8 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
9 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
10 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
11 - Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
12 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
13 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
14 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
15 - Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, kendi alanında uzmanlaşır, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
16 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
17 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
18 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
19 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
20 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 10 100
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar