Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ Birinci Düzey SEC 120 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BETÜL ÖZEN, DOÇ. DR. ÖZLEM CEYHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz-yüze/Online
Dersin Amacı Bu ders dünyada ve ülkemizde yaşlı nüfus ve sorunları, yaşlanma süreci, yaşlılara sunulan hizmetler ve yaşlılıkta yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik teorik bilgi kazandırmayı amaçlar.
Dersin Tanımı Geriatri hemşireliği, yaşlıların sağlığını koruma ve geliştirmeye odaklanan, hastalık durumunda tedavisine yönelik hemşirelik girişimlerinin uygulandığı bir alandır.

Dersin İçeriği
1 Programın Dağıtılması, Kaynakların Tanıtımı Ve Derse Hazırlık Süreci
2 Yaşlılık Tanımı, Yaşlılık Fizyolojisi Ve Fiziksel Sorunlar
3 Yaşlılarda Sık Görülen Kronik Hastalıklar
4 Yaşlı Bireylerde Beslenme ve Sıvı Alımı
5 Yaşlı Bireylerde Akılcı İlaç Kullanımı
6 Yaşlı İzlemi Ve Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme
7 Yaşlı Bireyle İletişim
8 Yaşlının Evde Bakım Süreci
9 Yaşlıda Düşmeler Ve Hemşirelik Bakımı
10 Vize
11 Bir Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ödev Sunumları
12 Bir Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ödev Sunumları
13 Yaşlı Ayrımcılığı
14 Yaşlı İstismar Ve İhmali/Şiddet
15 Bir Yaşlının Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme Grup Çalışması Ödev Sunumları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Geriatri hemşireliğinin genel kavramlarını tanımlar.
2 Yaşlı bireylerin özelliklerini açıklar.
3 Yaşlı bireylerde sağlığı koruma ve geliştirmeye yöneik uygulamaları açıklar.
4 Geriatri hemşireliğiyle ilgili kanıta dayalı uygulamaları takip eder.
5 Yaşlı bireylerle ilgili teorik bilgisini uygulamaya aktarır.
6 Geriatrik bireylerde sık görülen sağlık sorunlarını tanımlar.
7 Geriatrik bireylerde evde bakım süreci ve özelliklerini tanımlar.
8 Geriatrik bireylerde ayrımcılık, ihmal ve istismar durumlarını tartışır.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2 Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3 Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4 Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6 Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7 Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8 Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9 Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11 Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     52
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 10
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. 2. - Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. - Ovayolu N, Ovayolu Ö, Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Fraklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016. 4. - İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S. (Ed.) İç Hastalıkları. 2 Cilt 3. Baskı, Güneş TIP Kitabevleri, Ankara, 2012. - Birinci Basamak İçin Temel Geriatri, 2012. İç Hastalıkları Hemşireliği AD http://static.ato.org.tr/fs/506304d267cde98830 000000/geriatri_semp_kitabi.pdf - Aslan D, Kutsal YG (Ed.) Güncel Geriatri El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2017. - Karadakovan A: Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2014. - Türk Geriatri Derneği. http://www.turkgeriatri.org/ - Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 3. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2020. - Lundy, K.S., Janes, S. Community health nursing: Caring for the public’s health. (3th ed.), Mississippi: Jones and Bartlett Publishers, 2014: 70-75, 156-167. - American Nurses Association. Home Health Nursing: Scope and Standards of Practice (2nd ed.). Washington, 2014: 25-46. - Bahar Z, Beşer A. Evde Bakım. 1. Baskı. Akademi. Basın ve Yayıncılık. İstanbul. - Jan Reed, Charlotte Calrke and Macfarlane Ed: Ayfer Karadkovan, Yaşlı Bakımı Hemşireliği, 1. Basım Mart 2015. - Erci B (Ed.). Halk Sağlığı Hemşireliği, İçinde: Yaşlı Sağlığı, 2009, 133-135. - Karadakovan A, Aslan FE (Ed.). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. İçinde: Yaşlılık ve Bakım. 2011, 119-126. - Akdemir N. Bostanoğlu H. Yurtsever S, ve ark. Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Tıp Dergisi, 2011; 38 (1): 57-65.
Yardımcı Kaynaklar - Samancıoğlu S, Karadakovan A. Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2010; 5(13): 125-141. - Savaş S, Akçiçek F. Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme. Ege Tıp Dergisi, 2010; 49(3): 19- 30. - Kıssal A, Beşer A. Yaşlı istismar ve ihmalinin değerlendirilmesi. TAF TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009 ;8(4): 357-354. - Yücel N. (Ed.) Demanslı Yıllara Değer Katan Aktiviteler (Ergoterapi aktiviteleri, Uğraş Terapisi Aktiviteleri, Rehabilitasyon Aktiviteleri. Birinci Basım, İBB Basımevi, İstanbul, 2009. 13. http://www.ibb.gov.tr/sites/SaglikVeSosyalHizm etler/yayinlarimiz/PublishingImages/Demansl%C 4%B1%20Y%C4%B1llara%20De%C4%9Fer%20ka tan%20Aktiviteler.pdf Karadakovan A. Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Kitabevi, 2014.

Ders İle İlgili Dosyalar