Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PROGRAMLANABİLİR LOJİK DENETLEYİCİLER Birinci Düzey ESMS 040 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Programlanabilir Lojik Elemanlarla ilgili basit anlamda bir bilgi vererek, bu cihazın üzerinde bulunan butonları ve giriş çıkışları anlatarak, VE ve VEYA kapılarından başlayarak uygulama üzerinde bu cihazın anlatılması dersin temel amacıdır.
Dersin Tanımı Ders temel olarak, bu denetleyicilerin farklı sistemler için uygulamalarını esas olarak, cihaz üzerinde bu sistemleri kontrol etmek ve bunların işlevlerini düzenlemek olarak tanımlanabilir.

Dersin İçeriği
1 PLC Elemanlarının Genel Tanıtımı
2 Sembolik donanım tanımlama dillerine giriş
3 AND Kapısı Uygulaması
4 OR Kapısı Uygulaması
5 İki seviyeli AND/OR dizileri.
6 SPLD (simple programmable logic devices)
7 PAL, GAL, PLA, CPLD (complex programmable logic devices)
8 Ara sınav
9 Zamanlayıcı Komutları ve Uygulamaları (TIMER)
10 Taşı (MOV) Komutu ve Uygulaması
11 PLC ile Metal Sensör Uygulaması
12 PLC ile Fotosensör Uygulaması
13 Karma devre yapılarının PLC ile uygulaması
14 MOV, TIMER ve Sensör kullanılarak kontrol sistemi tasarımı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 PLC cihazının temel elemanlarını, giriş ve çıkışlarını detaylı bir şekilde öğretmek
2 PLC ile kullanılabilecek yazılım türlerini öğretmek
3 "VE" ve "VEYA" kapılarını basit dille anlatarak, karmaşık kontrol yapılarını PLC aracılığıyla analiz ettirmek.
4 TIMER, MOV gibi bazı komutlarla değişik sistem yapılarını tasarlayarak simule ettirmek
5 Kontrol sistemlerini PLC ile tasarlamak.
6 Endüstride kullanılan PLC sistemlerini kavrayabilmek.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2 Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3 Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
4 - Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
5 Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
6 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
7 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
8 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
10 Etkin iletişim kurma becerisi
11 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
13 Çağın sorunları hakkında bilgi
14 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
15 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
16 Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
17 Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 3 2 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Uygulamalı PLC Programlama ve Operatör Panel Konfigürasyonu, Hasan Bayazıt, Şubat 2005.
Yardımcı Kaynaklar S7-1200 PLC Programlama Kitabı- Semih Atik

Ders İle İlgili Dosyalar